Arcadis gaat onderzoeken of de klimaatverandering gevolgen heeft voor Vliegbasis Eindhoven. Daarbij wordt gekeken of maatregelen nodig zijn tegen wateroverlast op start- en landingsbanen.
De ontwerp- en consultancyorganisatie heeft deze opdracht gekregen van het Rijksvastgoedbedrijf dat onder het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties valt. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Het militaire vliegveld in Eindhoven is de thuisbasis van alle transportvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht. Ook wordt een deel van het vliegveld gebruikt voor burgerluchtvaart. De vraag tijdens het onderzoek is: heeft de verandering van het klimaat invloed op het vliegverkeer?
Het is ook een soort stresstest, zegt David Van Raalten, programmaleider klimaatadaptatie bij Arcadis. “De Britse krant The Guardian schreef onlangs dat de luchtvaartindustrie veel meer rekening moet houden met weersextremen. De vliegbasis heeft te kampen gehad met wateroverlast. Niet dramatisch, maar het gaf wel aanleiding voor dit onderzoek. Het gaat om de vraag of het huidige water- en rioleringssysteem goed functioneert en welke verbeteringsmaatregelen nodig zijn om verstoringen tijdens extreem weer te voorkomen. Zijn er slimme aanpassingen mogelijk?”
Van Raalten geeft als voorbeeld het risico van wateroverlast op de start- en landingsbanen door piekbuien. “Dat is natuurlijk het laatste wat je wil. Zo is het belangrijk dat er op de lager gelegen delen voldoende capaciteit is om water via de zijkanten af te voeren. Eventueel valt te denken aan aanvullende maatregelen als tijdelijke opslagbassins.” Ook de reiniging van toestellen is een onderwerp. “Hierbij worden veel chemicaliën gebruikt. Je kunt voorkomen dat die in het grondwater terechtkomen door afstromend hemelwater op te vangen.”
Arcadis werkt bij de uitvoering van de opdracht behalve met het Rijksvastgoedbedrijf samen met Waterschap De Dommel en de gemeente Eindhoven. Het bedrijf had eerder op Schiphol al een vergelijkbare opdracht. Het past in een trend, zegt Van Raalten. “De gevolgen van extreem weer komen steeds prominenter in beeld bij infrabeheerders. Rijkswaterstaat bekijkt dit bijvoorbeeld voor het rijkswegennet.”
Volgens Van Raalten is het van belang dat ook ProRail en de NS gaan bekijken of treinstations en andere spoorvoorzieningen klimaatbestendig zijn. “Kijk maar wat er gebeurde tijdens de zeer koude week die we achter de rug hebben. Drie grote stations hadden te kampen met wateroverlast en gesloten perrons als gevolg van gesprongen leidingen. Dit is geen incident. Hiernaar moet goed worden gekeken om herhaling te voorkomen.”
Meer informatie
Bericht van Arcadis over opdracht