secundair logo knw 1

Dat de waarde van natuur en milieu bij het maken van maatschappelijke kosten-batenanalyses wordt meegenomen, staat niet ter discussie. De manier waarop echter wel. Een internationale onderzoeksgroep, met daarin ook Tilburg University, doet nu een nieuw berekeningsvoorstel waarin ook de toekomstige waarde van ecosystemen wordt meegenomen.

“Als er een weg wordt aangelegd, wordt de waarde van mobiliteit progressief in de modellen verwerkt. De tijdsbesparing die ontstaat door de nieuwe weg is grofweg gezegd over tien jaar hoger dan nu. Bij natuur gebeurt dat niet. De waarde van natuur wordt nu gezien als statisch, dus nu even hoog als over tien jaar. Dat klopt natuurlijk niet.”

Sjak SmuldersSjak SmuldersZo legt milieueconoom Sjak Smulders, hoogleraar bij Tilburg University, uit waarom de internationale onderzoeksgroep waar hij lid van is zich boog over het berekenen van de waarde van natuur in maatschappelijke kosten-batenanalyses. Hun plannen werden onlangs gepresenteerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science. “Het gaat er ons uiteindelijk om dat de waarde van natuur eerlijker wordt meegenomen in de planvorming.”

Volgens Smulders en zijn collega’s stijgt de waarde van de natuur enerzijds omdat er steeds minder van beschikbaar is. “En alles wat schaarser is, groeit in waarde. Daarnaast betekenen groeiende welvaart en economische groei dat mensen meer over hebben diensten, die de natuur kan leveren. Terwijl minder natuur natuurlijk minder diensten te bieden heeft. Denk daarbij aan recreatieve diensten, zoals een bezoek aan bos. Maar ook ecologische diensten als het bestuiven van gewassen of het filteren van water.”

De onderzoekers kozen in hun voorstel voor de simpelst beschikbare formule: voor elk procent gestegen welvaart, stijgt de waarde van de natuur met een procent en voor elk procent verdwenen natuur, stijgt de waarde ook met een procent. “Dan kom je al snel tot een waardestijging van 130 tot 180 procent en krijg je een veel adequater beeld van de echte kosten van de plannen.”

De voorstellen hebben volgens Smulders internationale weerklank. “We hebben deze plannen internationaal uitgezet en adviseren bijvoorbeeld de Britse, Franse, Duitse en Amerikaanse regering. De eerste reacties daarbij zijn positief. Uiteindelijk moet de politiek er iets mee doen. Ons voorstel helpt politici bij het nemen van besluiten en vergroot de kans dat projecten de voorkeur krijgen, die ecosystemen beschermen of ontzien.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.