secundair logo knw 1

Dat de waarde van natuur en milieu bij het maken van maatschappelijke kosten-batenanalyses wordt meegenomen, staat niet ter discussie. De manier waarop echter wel. Een internationale onderzoeksgroep, met daarin ook Tilburg University, doet nu een nieuw berekeningsvoorstel waarin ook de toekomstige waarde van ecosystemen wordt meegenomen.

“Als er een weg wordt aangelegd, wordt de waarde van mobiliteit progressief in de modellen verwerkt. De tijdsbesparing die ontstaat door de nieuwe weg is grofweg gezegd over tien jaar hoger dan nu. Bij natuur gebeurt dat niet. De waarde van natuur wordt nu gezien als statisch, dus nu even hoog als over tien jaar. Dat klopt natuurlijk niet.”

Sjak SmuldersSjak SmuldersZo legt milieueconoom Sjak Smulders, hoogleraar bij Tilburg University, uit waarom de internationale onderzoeksgroep waar hij lid van is zich boog over het berekenen van de waarde van natuur in maatschappelijke kosten-batenanalyses. Hun plannen werden onlangs gepresenteerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science. “Het gaat er ons uiteindelijk om dat de waarde van natuur eerlijker wordt meegenomen in de planvorming.”

Volgens Smulders en zijn collega’s stijgt de waarde van de natuur enerzijds omdat er steeds minder van beschikbaar is. “En alles wat schaarser is, groeit in waarde. Daarnaast betekenen groeiende welvaart en economische groei dat mensen meer over hebben diensten, die de natuur kan leveren. Terwijl minder natuur natuurlijk minder diensten te bieden heeft. Denk daarbij aan recreatieve diensten, zoals een bezoek aan bos. Maar ook ecologische diensten als het bestuiven van gewassen of het filteren van water.”

De onderzoekers kozen in hun voorstel voor de simpelst beschikbare formule: voor elk procent gestegen welvaart, stijgt de waarde van de natuur met een procent en voor elk procent verdwenen natuur, stijgt de waarde ook met een procent. “Dan kom je al snel tot een waardestijging van 130 tot 180 procent en krijg je een veel adequater beeld van de echte kosten van de plannen.”

De voorstellen hebben volgens Smulders internationale weerklank. “We hebben deze plannen internationaal uitgezet en adviseren bijvoorbeeld de Britse, Franse, Duitse en Amerikaanse regering. De eerste reacties daarbij zijn positief. Uiteindelijk moet de politiek er iets mee doen. Ons voorstel helpt politici bij het nemen van besluiten en vergroot de kans dat projecten de voorkeur krijgen, die ecosystemen beschermen of ontzien.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.