secundair logo knw 1

Waterschap Vallei en Veluwe begint in 2023 aan versterking van de Grebbedijk. De dijk tussen Wageningen en Rhenen moet op diverse plekken verbeterd worden om aan de nieuwe normen van waterveiligheid te voldoen. 

Zo moet de dijk over vrijwel de gehele lengte van ruim vijf kilometer verhoogd worden. Dat blijkt uit een veiligheidsanalyse die het Waterschap Vallei en Veluwe deze week afrondde. De beoordeling van de dijk werd uitgevoerd in samenwerking met adviesbureau Royal HaskoningDHV.

De analyse leerde dat op diverse plekken in de dijk piping voorkomt, wat betekent dat er water onder de dijk doorstroomt. Dat leidt tot verzwakking van de dijk. Ook is vastgesteld dat de dijktaluds te steil zijn, waardoor de draagkracht van het dijklichaam onvoldoende kan blijken te zijn.

Om aan de nieuwe veiligheidsnormen van het Rijk te kunnen voldoen gaat het waterschap de dijk versterken. De Grebbedijk is in het Hoogwaterbeschermingsprogramma aangemerkt als prioriteit. De dijk tussen Wageningen en Rhenen beschermt 250.000 bewoners van de Gelderse Vallei tegen water van de Nederrijn.

Voordat in 2023 begonnen wordt aan het herstel, brengt Waterschap Vallei en Veluwe eerst in kaart wat er precies moet gaan gebeuren om de dijk toekomstbestendig te maken. Bij de plannenmakerij wordt de omgeving betrokken, want er wordt ook gekeken naar de ontwikkeling van natuur, recreatie, toerisme en verkeersveiligheid.

Het waterschap vraagt naast provincies, gemeentes, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer bewoners en ondernemers mee te denken. Scholen zijn eveneens benaderd met het verzoek plannen te maken voor de inrichting van het dijktraject en de nabije omgeving. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”