secundair logo knw 1

Een nieuw overheidsmanifest legt de lat hoger bij maatschappelijk verantwoord inkopen. De waterschappen doen hieraan mee. Zij willen vooral winst behalen bij de duurzaamheid van infrastructurele projecten.

Het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen geldt tot en met 2020 en is ondertekend door meer dan zestig overheden, waaronder de Unie van Waterschappen namens alle waterschappen. De bedoeling is dat de deelnemers de inkoop integraal organiseren, zodat de effecten op mensen, milieu en welvaart steeds worden meegenomen. Elke deelnemer stelt binnen een half jaar een actieplan op.

Volgens Henkjan van Meer, beleidsadviseur inkoop en aanbesteden bij de Unie van Waterschappen, is het manifest een goede basis voor de ambities van de waterschappen. “Zij willen een voorbeeldrol spelen en tot de duurzaamste overheidsorganisaties van Nederland behoren. Hun grootste ambitie is het verduurzamen van infrastructurele projecten. Daarbij passen waterschappen steeds vaker de Aanpak Duurzaam GWW (afkorting van grond-, weg- en waterbouw, red.) toe.”

Deze praktische aanpak bevordert duurzaamheid in alle fasen van het project. “In januari sluiten we hierover een nieuwe Green Deal af”, zegt Van Meer. “Het ambitieniveau van waterschappen gaat daarmee omhoog. Zij gaan bijvoorbeeld meer kijken naar de kansen die innovaties voor duurzaamheid bieden. Ook is het de bedoeling dat waterschappen de duurzame aanpak toepassen bij alle projecten in plaats van alleen bij projecten van meer dan vijf ton. Met als enig voorbehoud: de duurzame aanpak moet bij een project wel relevant zijn.”

Van Meer wijst erop dat de waterschappen het niet alleen kunnen; daarvoor is de inbreng van omgevingspartners en markt nodig. “Het is belangrijk wat aannemers en leveranciers doen om duurzaamheid te bevorderen, want dat is heel zichtbaar. Daarover worden bij aanbestedingen afspraken gemaakt.” Elk waterschap maakt zijn eigen actieplan. “Het mooie hiervan is de flexibiliteit”, zegt Van Meer. “Sommige waterschappen maken bijvoorbeeld veel werk van ‘social return on investment’, gericht op het vergroten van de arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Andere zoeken het meer in energiemaatregelen.”

Om de duurzaamheidsambities waar te maken is een fundamentele verandering nodig, vindt Van Meer. “Bestuur, directie, budgethouder en inkoper moeten allemaal een duidelijke rol in het inkoopproces hebben en deze rol ook pakken. Daarbij is het van belang dat de inkoper al vroeg bij een project wordt betrokken.” Een belangrijk thema in het manifest is circulair inkopen. Dat is nog vrijwel onbekend terrein, aldus Van Meer. “Ik zou het erg gaaf vinden als enkele waterschappen over twee jaar hierin koplopers zijn.”

Lees meer over het manifest.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”