secundair logo knw 1

Foto: Waterschap Drents Overijsselse Delta

Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) controleert het onderhoud van sloten ditmaal alleen daar waar het risico op wateroverlast het grootst is. Dat heeft te maken met de hoge grondwaterstanden en bijzonder natte omstandigheden, waardoor er op veel plekken nog steeds geen schoonmaakbeurt mogelijk is.

Van uitstel komt zo geen afstel. Normaliter zouden agrariërs en gemeenten al vóór 15 november het onderhoud aan de sloten verrichten en het waterschap daarna controles uitvoeren, maar dat was in het najaar geen optie vanwege de nattigheid.

Nu is Waterschap Drents Overijsselse Delta wel gestart met de jaarlijkse controle, maar dan in een aangepaste vorm. WDODelta gaat hiermee niet zover als het aangrenzende waterschap Hunze en Aa’s, die besloot om dit seizoen de slootschouw helemaal over te slaan in landelijk gebieden.

Risicogericht schouwen
De toelichting door WDODelta: “Het waterschap zet deze keer het zogeheten risicogericht schouwen in (historisch vakjargon voor het controleren van schoongemaakte sloten). Dit betekent dat de sloten wel worden gecontroleerd, maar dan in een light-versie: alleen daar waar het risico op wateroverlast het grootst is.” Daarbij wordt bekeken of bladeren, takken en riet zijn verwijderd uit de sloot.

Het is volgens het waterschap door de verzadigde grond nog steeds lang niet overal mogelijk om met zwaar materiaal het land op te gaan, zonder schade aan de ondergrond toe te brengen. Hierdoor kan op veel plekken een schoonmaakbeurt nog niet worden uitgevoerd.

Het belang van dit onderhoud wordt door de vele regen benadrukt, geeft dijkgraaf Dirk-Siert Schoonman aan. “Daarom vragen we agrariërs, gemeenten, maar ook onze eigen medewerkers in de buitendienst, extra goed te kijken op welke locaties het al wel lukt. Daarbij focussen we ons op cruciale plekken, zodat aan- en afvoer van water gewaarborgd blijft om wateroverlast of -schade tegen te gaan.”

Vooral aandacht voor duikers
Het waterschap roept eigenaren van sloten op om alsnog tot een schoonmaakbeurt over te gaan, wanneer de weersomstandigheden het toelaten. “Vooral het schoon- en openhouden van duikers vergt hierbij aandacht. Dat zijn buizen onder wegen en dammen door, die twee sloten met elkaar verbinden. Verstoppingen kunnen zorgen voor problemen in de doorstroming.”

Naar verwachting kan het meeste onderhoud pas in het voorjaar worden uitgevoerd, waaronder in het broedseizoen. Dan is er eerst een faunacheck op locatie nodig voordat met de werkzaamheden kan worden begonnen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.