secundair logo knw 1

Beeld: YouTube

Wetterskip Fryslan werd eerder dit jaar opgeschrikt door de ontdekking dat de bekleding van de Waddenzeedijk loslaat. Samen met de aannemer onderzoekt het waterschap nu wat hier de oorzaak van is.

 De Waddenzeedijk bij Zwarte Haan, Holwerd en Wierum werd vorig jaar verbeterd met een polyurethaanhars, het innovatieve product Elastocoast. "Het product was uitgebreid getest en voldeed aan alle wettelijke veiligheidseisen. Door Elastocoast te gebruiken, kon de dijkverbetering sneller, tegen lagere kosten en met zo min mogelijk overlast voor omgeving en natuur worden uitgevoerd," zegt Hanneke Nieuwenhuis van het Wetterskip Fryslân.

Inspecteurs van het waterschap ontdekten begin dat jaar dat er stenen losraken op een aantal plekken van de dijk. "Er loopt een onderzoek langs twee sporen," zegt Nieuwenhuis. "We kijken of het goed is aangebracht. Op een aantal plekken voldeed de dikte van de steenlaag niet meer aan de eisen van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Dit is het gevolg van fouten bij de werkzaamheden. De aannemer heeft dit deze zomer op zijn kosten hersteld. Daarnaast is een deel van de steenlaag losgeraakt door het getij en door de stroming verzameld op een aantal locaties. We bekijken of dit een normale reactie is van Elastocoast en of er acties nodig zijn om de kwaliteit van de dijk en de steenlaag te waarborgen."

Daarnaast houdt een onafhankelijke organisatie de sterkte en de erosiesnelheid van de steenlaag op de dijk ook op de langere termijn, tot 2021, in de gaten. "Dat is natuurlijk voor de handliggend als je gebruik maakt van innovaties. De veiligheid is niet in het geding, maar met het oog op toekomstige dijkverbeteringen is het nuttig om te weten hoe de dijk het houdt."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.