secundair logo knw 1

Foto: Dorine Ruter

Bij de presentatie van de transitieagenda's over de circulaire economie werd bekendgemaakt dat er een Taskforce herijking afvalstoffen komt, onder leiding van oud-minister Winnie Sorgdrager. De taskforce moet de circulaire economie dichterbij gaan brengen. De waterschappen ondersteunen het initiatief.

De Taskforce herijking afvalstoffen gaat belemmeringen in wetgeving onderzoeken. De waterschappen nemen het voortouw door een werkplan voor de taskforce op te stellen. Henkjan van Meer, beleidsmedewerker Publiek Opdrachtgeverschap bij de Unie van Waterschappen, zegt: "Als waterschappen gaan we vol voor deze taskforce. Als we onze circulaire doelen willen bereiken, helpt het natuurlijk als belemmeringen in de wetgeving worden weggenomen."

Van Meer denkt bij belemmeringen aan de wetgeving rond het hergebruik van afvalstoffen. Ook willen de waterschappen de ruimte krijgen om meer energie op te wekken dan ze zelf gebruiken. "Verder hopen we dat financiële en fiscale belemmeringen voor verduurzaming kunnen worden weggenomen."

Op de site van de Unie van Waterschappen roept bestuurslid Ingrid ter Woorst de Rijksoverheid op haar verantwoordelijkheid te nemen en constructief te blijven meedenken en meewerken aan het circulaire gedachtegoed. “Waterschappen winnen steeds meer grondstoffen terug uit afvalwater. Ook zien we mogelijkheden om vrijgekomen biomassa terug te brengen in de bodem. Door de huidige regelgeving is dit in de praktijk maar beperkt uitvoerbaar."

Winnie Sorgdrager was van 1994 tot 1998 minister van Justitie. Sinds 2006 is ze lid van de Raad van State. Eind 2019 zal Sorgdrager de bevindingen van haar taskforce presenteren.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Duidelijk verhaal Marjolijn
Ik heb het gehele artikel slechts diagonaal gelezen maar wat ik al vast mis is dat het nog steeds geen beleid is om de bedrijven te (gaan) verbieden om ons nog een klein beetje goede gronddrinkwater te ge- of beter misbruiken voor proceskoeling. Hoogstens nog toe te staan in een gesloten circuit waardoor slechts incidenteel moet worden aangevuld en mits de warmte wordt hergebruikt, b.v. voor eigen of wijkverwarming. Zo kun je twee vliegen in een klap slaan (sorry voor de PvdD). En ja, dan moet er ook weer gecontroleerd en gehandhaafd gaan worden. Daar zal de politiek dan weer niet zo blij van worden. 
Vorig jaar 50m3 verbruikt dus mijn best gedaan en terug naar 30m3. Rekening 157.50 waarvan 31 voor water en de rest belasting en rechten. Denkt u nu echt dat ik dit jaar op een kuub meer of minder kijk. Ik geef t gras weer lekker water van de zomer.
Helemaal eens met deze opinie van Herman van Dam. Ik zou de totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit bij grootschalige infiltratie nog willen toevoegen als tegenargument. Vanwege de enorme reponstijd vergroot je het risico op grootschalige grondwateroverlast gigantisch als je in het grootste deelsysteem van de Veluwe gaat infiltreren. De enorme schade die afgelopen jaar is opgetreden (en nog steeds oploopt) rond de Veluwe door excessieve natuurlijke infiltratie (alle neerslagrecords verbroken) mag daarvoor in mijn beeld als empirische waarschuwing worden opgevat.
Goed verhaal Herman, vanuit de hydrologie en het belang van de vegetatie