secundair logo knw 1

Foto: Daniel Hartog

Het Woudagemaal in Lemmer is met een nieuwe app binnenkort ook virtueel te bezoeken. Daarmee kan het gemaal in werking worden gezien, ook als het stilstaat.

Minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) nam de virtuele tour Woudagemaal 360° op woensdag 11 januari in gebruik tijdens een bezoek aan het gemaal. Dat deed ze samen met leerlingen van de Maritieme Academie Harlingen, ROC de Friese Poort en het Zuyderzee Lyceum van Lemmer. De app komt overigens pas medio februari beschikbaar in de App store en Google Play Store.


In de virtuele tour staan waterbeheer, techniek en cultuur centraal. Gebruikers kunnen met de digitale toepassing het stoomgemaal in werking zien, zoals het aansteken van de stoomketels, het om stoom zetten en het draaien van de stoommachines. “Bijzonder is dat met deze app het onzichtbare zichtbaar wordt gemaakt”, zegt Hilda Boesjes-Beljon, directeur van de Stichting Ir.D.F. Woudagemaal. Met speciale animaties wordt namelijk de binnenkant van diverse technische onderdelen zichtbaar.


De app kan thuis op de bank worden bekeken, maar is met name bedoeld als “een extra bij een bezoek aan het gemaal”, vertelt Boesjes. “De app wordt getriggerd op diverse locaties in en rond het gemaal, en is daar dan ook het meest optimaal te beleven.” In het gemaal zijn VR-brillen en iPads aanwezig om de virtuele tour te maken, maar bezoekers kunnen daarvoor ook hun eigen smartphone gebruiken.


De app wordt ook ingezet voor de opleiding van nieuwe medewerkers en kan zelfs toekomstige professionals voor de watersector aantrekken, zegt dijkgraaf Paul van Erkelens van Wetterskip Fryslân. “Deze app is een prachtige aanvulling op ons educatieprogramma. Jongeren worden op een eigentijdse manier geïnteresseerd voor techniek en watermanagement. Want ook in de toekomst hebben we bij het waterschap grote behoefte aan deskundige medewerkers.”


Het ministerie van OCW, de Stichting Ir. D.F. Woudagemaal en Wetterskip Fryslân hebben de ontwikkeling van de digitale tour samen gefinancierd. Het Woudagemaal, een stoomgemaal uit 1920, is eigendom van Wetterskip Fryslân en staat sinds 1998 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Klik hier voor een (deels Friestalig) filmpje over de virtuele tour

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”