secundair logo knw 1

In het Groningse project Nieuwe Waterwerken Zoutkamp is veel oog voor de gebiedsopgave I foto: Waterschap Noorderzijlvest

Nieuwe Waterwerken Zoutkamp, Riobase voor datagestuurd rioolbeheer en Innovatiepartnerschap Sterke Lekdijk. Deze en nog vijf andere samenwerkingsprojecten uit het weg-, vaarweg- en waterbeheer zijn genomineerd voor de WOW-prijs 2023. Voor de publieksprijs kan nu worden gestemd.

De prijsuitreiking is tijdens de landelijke WOW-dag op 2 november in Werkendam. Het evenement en de prijs zijn initiatieven van het Platform WOW, het landelijke netwerk van weg-, vaarweg- en waterbeheerders. De afkorting staat voor Weg ontmoet Weg en Water ontmoet Water.

Beste samenwerking bekroond
De WOW-prijs wordt elke twee jaar uitgereikt. Hiermee wordt de beste samenwerking bekroond. De acht nominaties dingen mee naar de juryprijs en de publieksprijs. Daaraan zijn geldbedragen van respectievelijk 10.000 en 5.000 euro verbonden, om de samenwerking een stap verder te brengen.

Wie een stem wil uitbrengen voor de publieksprijs, kan zijn favoriete project doorgeven via een online formulier. Dit is tot en met 2 november mogelijk. Van elk project is er nu een beeldverslag, podcast of webinar gepubliceerd.

Het kan dat een project beide onderscheidingen krijgt, maar dat was in 2021 niet het geval. De jury bleek toen het meest gecharmeerd van het samenwerkingsprogramma CHAPLIN (tegenwoordig CIRCUROAD) voor het vervangen van bitumen in asfalt door lignine. Het publiek koos voor Innovatie Proeftuin Diergaarde Blijdorp. Hier worden sinds 2014 nieuwe technologische oplossingen op het gebied van water en klimaat getest.

Bij zes projecten waterschappen betrokken
De genomineerde projecten – bij zes daarvan zijn een of meer waterschappen betrokken – maken volgens het Platform WOW door hun samenwerking, wil en durf inhoudelijke vernieuwing mogelijk:

  • Klimaatneutraal en Circulair Assetmanagement en Opdrachtgeverschap (KCAO). In dit project hebben meer dan honderd waterschappers en negen ingenieursbureaus de handen ineengeslagen. Zij willen de waterschappen handvatten geven om waterschapsassets circulair te maken en de CO2-uitstoot te helpen terugdringen.
  • Riobase: datagestuurd rioolbeheer. Onderzoekers van HZ University of Applied Sciences hebben samen met Zeeuwse rioolbeheerders dit beslissingsondersteunend systeem ontworpen. Vooral kleine gemeenten hebben er baat bij.
  • Nieuwe Waterwerken Zoutkamp. Een samenwerking van Waterschap Noorderzijlvest, de provincie Groningen en de gemeente Het Hogeland. Het project begon als een waterveiligheidsopgave van het waterschap, maar daarna kwam er breed aandacht voor de gebiedsopgave inclusief erfgoed. Dit project werd in 2021 al uitgeroepen tot Duurzame Parel, een initiatief van de Green Deal Duurzaam GWW.
  • Innovatie Maaitechniek en Vaartuignavigatie. Hiermee worden woekerende waterplanten aangepakt. De Stichting Maaien Waterplanten Randmeren en Coöperatie Gastvrije Randmeren hebben samen met Techmaps Remote Sensing BV de gebruikte maaitechniek geïnnoveerd en een nieuw navigatiehulpmiddel ontwikkeld. Zij krijgen steun van markt- en overheidspartijen.
  • Versterking Lauwersmeerdijk-Vierhuizergat. Bij het Groningse project werkt een groot aantal partijen samen. Zij willen de meest duurzame dijk van Nederland bouwen: ‘onze diek van morgen’.
  • Circulaire Bagger Consortium (CBC) in Zuid-Holland. Het netwerk van samenwerkingspartners (waaronder drie waterschappen) werkt aan een circulaire bagger- en bouwindustrie, waarbij baggerspecie wordt omgezet in hoogwaardige grondstoffen voor duurzaam bouwen.
  • Innovatiepartnerschap Sterke Lekdijk. Hieraan doen marktpartijen en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden mee. Zij streven bij de dijkversterking naar het behoud van het oerhollandse rivierenlandschap door innovatieve maatregelen toe te passen.
  • Projectoverstijgend en langjarig samenwerken. Een krachtenbundeling van Waterschapsbedrijf Limburg, aannemers en andere partijen. Zij hebben een raamovereenkomst afgesloten voor de uitvoering van infra-gerelateerde projecten, waarbij een nieuw bouwconcept wordt gecombineerd met een samenwerking voor acht jaar. 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.