secundair logo knw 1

Foto: Rijkswaterstaat

De zandstromen bij het Amelander zeegat worden sinds vorige week nauwkeurig en uitgebreid in beeld gebracht met een groot aantal onderzoeksopstellingen. De resultaten moeten bijdragen aan een beter kustbeleid.

 Rijkswaterstaat, onderzoeksinstituut Deltares en de universiteiten van Delft, Twente en Utrecht werken samen in het onderzoeksproject dat vorige week van start ging. In het Amelander zeegat zijn vijf meetframes, acht schepen, dertig drifters (tonnetjes met meetapparatuur) en een jetski in actie om de bewegingen van het zand in het zeegat vast te leggen.

Om de kust in stand te houden en mee te kunnen laten groeien met de zeespiegelstijging, wordt regulier zand in de kustzone aangebracht. Met het onderzoek willen de betrokken partijen meer kennis opdoen over het gedrag van het zand in de zeegaten, zodat de maatregelen meer doelmatig en effectief kunnen worden genomen.

De metingen maken deel uit van het programma Kustgenese 2.0, waarin ook onderzoek wordt gedaan naar de uitwisseling van zand met de diepere Noordzee en het effect van zeespiegelstijging en bodemdaling op de Nederlandse kust.

De vijf meetframes zijn op de bodem van het zeegat geplaatst en meten stroming, golven en zandtransport. De drifters meten ondertussen op wisselende plekken in het zeegat de stroming. Om de beweging van het zand goed te kunnen volgen, werken de onderzoekers met zogeheten sediment tracers: een halve kuub glow in the dark-zand, dat door zijn zichtbaarheid goed te volgen is.

Lees meer over Kustgenese 2.0

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.