secundair logo knw 1

Na de zomervakantie wordt begonnen aan de versterking van de Houtribdijk tussen Lelystad en Enkhuizen. De dijk voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen. Voor versterking wordt deels gekozen voor een waterkering van zand waarop natuur tot ontwikkeling moet komen. Kosten: 90 miljoen euro. Het project met in 2020 klaar zijn.

De dijkversterking maakt deel uit van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. Bij toetsing bleek dat de macrostabiliteit van de dijk niet meer aan de normen voldeed. De hoogte van de dijk, de stabiliteit van het dijklichaam en de zogeheten dijkbekleding werden als onvoldoende beoordeeld.

Eind vorig jaar gunde Rijkswaterstaat de voorlopige dijkversterkingsopdracht aan de bedrijven Boskalis en Van Oord, die voor dit project samenwerken onder de naam ‘Combinatie Houtribdijk’. De combinatie kreeg gisteren de definitieve opdracht. Bij de plannenmakerij en uitvoering wordt ze geadviseerd door Arcadis.

David van Raalten van dit ontwerp- en consultantbureau vertelt dat de dijk over een lengte van 10 kilometer aan beide zijden zal worden voorzien van een talud met zand. “Daarvan zal zo’n 20 tot 30 meter te zien zijn vanaf de dijk, maar daarna loopt de zandlaag onder water nog 150 tot 200 meter flauw af. Dat doen we aan beide kanten van de dijk.”

Met de keuze voor de aanleg van de zandkering hoeft de dijk niet te worden verhoogd, legt Van Raalten uit. “Er is toegestaan dat bij extreme stormen water over de dijk mag spoelen, dat houdt dan in dat je de dijk overslagbestendig moet maken.” Dat betekent in dit geval enerzijds versterken van de dijk en anderzijds de aanleg van de zandige waterkering, waardoor de golven minder krachtig worden.

De zandkering wordt aangelegd langs de dijk tussen Trintelhaven en Enkhuizen. Het dijkdeel tussen Trintelhaven en Lelystad zal worden versterkt met steen en gietasfalt. Van Raalten: “Daar is het water vier tof vijf meter diep, het zou te duur worden om daar de dijk ook met een zandkering te versterken. Het deel waar we de zandkering gaan aanleggen is het water twee tot drie meter diep.”

Het zand komt uit het Markermeer, dat op de plekken waar zand wordt gewonnen dus dieper zal worden. Op de zandstrook langs de dijk zal natuur gaan ontstaan, zo is de verwachting. De dijk zal daardoor over een lengte van 10 kilometer in een groenstrook komen te liggen, schetst Van Raalten.

De adviseur is enthousiast over het project. “Wat er leuk aan is dat je over een lengte van 25 kilometer een variatie aan oplossingen met zachte en harde keringen hebt om de dijk te versterken. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Dit project voegt iets toe aan de proeftuin Nederland. Daar word ik wel blij van.”  

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.