secundair logo knw 1

Illustratie: Permavoid Ltd.

Op een ‘blauw-groen’ dak in Amsterdam wordt de komende jaren uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het koelende effect van verdamping. Onder de beplanting heeft het dak een drainagelaag waarin regenwater wordt opgevangen, opgeslagen en hergebruikt voor irrigatie.

Het onderzoeksdak, getiteld Project Smartroof 2.0, wordt komende vrijdag (8 september) geopend op het Marineterrein in Amsterdam. Het levend laboratorium is het afgelopen jaar aangelegd. Bij de opening kunnen daardoor al de eerste onderzoeksresultaten worden gepresenteerd.

Project Smartroof 2.0 is een doorontwikkeling van de al langer bestaande ‘groene daken’, vertelt projectleider Joris Voeten, ingenieur groenstedelijke ruimte. “Steden worden hitte-eilanden bij warm weer. Dat is onaangenaam en ongezond. Al langer wordt daarom gezegd dat er meer groene daken moeten komen, die voor een verkoelend effect zorgen. Niemand weet echter precies voor hoeveel verkoeling die daken zorgen. Op ons onderzoeksdak onderzoeken wij hoeveel warmte er precies verdampt op een gewoon groen dak én op een groen-blauw dak. Op het groen-blauwe dak hebben we onder de begroeiing een 85 millimeter hoge drainagelaag aangebracht, die zorgt voor tien keer meer opslag van water dan een gewoon groen dak. Daarmee zoeken we het optimum van een systeem dat zo weinig mogelijk weegt én zorgt voor zoveel mogelijk verdamping.”

Het dak kan daarnaast bij extreme regenbuien water opvangen, zodat de stedelijke wateroverlast vermindert. Via een weegsysteem dat in het dak is ingebouwd – een wereldprimeur – wordt de verdamping gemeten. Daarnaast wordt op diverse plekken in en boven het dak de temperatuur gemeten, om een goed beeld te krijgen van het werkelijke verkoelende effect.

Project Smartroof 2.0 is een samenwerkingsverband tussen Drain Products Europe, Aedes Real Estate, onderzoeksinstituut KWR, gemeente Amsterdam, waterschap Amstel & Gooi en Vecht, watercyclusbedrijf Waternet en Bureau Marineterrein Amsterdam. Het project wordt medegefinancierd vanuit de toeslag voor topsectoren (TKI’s) van de overheid. Het Marineterrein in Amsterdam, als thuisbasis voor vele start-ups en innovatieve bedrijven, is een voor de hand liggende locatie voor het blauw-groene dak, aldus Voeten.

Het onderzoek zal in ieder geval de komende twee jaar plaatsvinden en waarschijnlijk langer. Voeten: “Over een langere periode krijg je steeds betrouwbaarder resultaten.”

Ook de variatie in beplanting kan mogelijk verschillende resultaten opleveren. Het dak is nu nog vooral begroeid met sedumbeplanting. “We hebben het dak al twee keer ingezaaid met kruiden, planten en grassen. Sedumbeplanting is wat sterker en overheerst daarom vooralsnog, maar de verwachting is dat planten en grassen het in de winter langer uithouden. Daarom verwachten we volgend jaar meer meetresultaten van grassen en planten die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse bermbegroeiing.”

Meer informatie over het blauw-groene dak Smartroof 2.0

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.