secundair logo knw 1

Het werk in de water- en maritieme sector is van maatschappelijk belang. Toch is het lastig om nieuwe mensen aan te trekken. De watersector is onbekend en moet daarom als één sector landelijke campagne voeren, is de stelling van H2O. De maatschappelijke relevantie mag veel meer worden benadrukt, reageert Else Boutkan, maar de arbeidsmarkt is krap, en techniek en technologie zijn belangrijke knelpunten. ‘De grootste uitdaging zit in de verandering van de inhoud van functies, onder andere door digitalisering. Daar moeten we ook op focussen.’

door Else Boutkan

Else Boutkan 180 vk 2 Else Boutkan‘De arbeidsmarkt is krap, en techniek en technologie zijn belangrijke knelpunten. Getallen hierover zijn altijd de optelsom van data van diverse bedrijven en branches en geven maar een klein deel van de werkelijkheid op de arbeidsmarkt weer. Het presenteren van zulke optelsommen is daarom niet zo zinvol. De grootste uitdaging zit in de verandering van de inhoud van functies, onder andere door digitalisering. Daar moeten we ook op focussen.

Het is belangrijk om de toekomst mee te nemen in de analyse. De arbeidsmarkt is immers geen stilstaande balans met instroom, uitstroom, zij-instroom rondom een set vacatures. Demografische ontwikkelingen, maar vooral ontwikkelingen in de maatschappij (klimaat, circulaire economie, voedselvoorziening, gezondheid) en techniek (digitalisering, robotisering) bepalen toekomstige vacatures.

En dan speelt ook nog de conjuctuur, waar we vaak weer door verrast worden. De set vacatures waarop we proberen instroom te plannen is dus een fast moving target. Dat betekent vooral dat we wendbaar moeten zijn, als individuele organisaties en als arbeidsmarkt in het geheel. Daar ligt een belangrijke focus van het Human Capital programma.

Bekend maakt bemind?
Zijn we als watersector te onbekend? Ja, onbekendheid speelt zeker een rol. Dus communiceren over water heeft altijd zin. Maar bewustwording over water-issues wil niet zeggen dat instromers een beeld hebben bij dagelijks werk in de watersector. Arbeidsmarktcommunicatie bevat veel elementen.

Wat we in ons waterverhaal ook veel
meer mogen benadrukken is
de maatschappelijke relevantie

Het is belangrijk om beroepsbeelden in beeld te brengen. En wat we in ons waterverhaal ook veel meer mogen benadrukken is de maatschappelijke relevantie. Jongeren zijn daarnaar op zoek. Ik vind echt dat we als sector veel te bescheiden zijn op dat vlak. Wat voor ons gewoon is, is zeer bijzonder.

En ja, bekend maakt bemind. Mits de kennismaking goed is natuurlijk. Studenten willen graag een kijkje achter de voordeur nemen. Een beetje sfeer snuiven en zien wat een toekomstig beroep in zal houden: hoe ziet een werkdag eruit, wat voor soort projecten worden er nu precies gedaan, wat doet een andere starter in een werkweek?

Stroomversnellers
Daarom hebben we Stroomversnellers opgezet. Om ‘water’ bekend te maken, maar ook om bedrijven en organisaties te laten zien aan potentiële instromers. Daarmee hebben we het aantal excursies en de breedte van de doelgroep uitgebreid; dankzij samenwerking met meerdere landelijke partijen kunnen we dit groots opzetten. Nieuwe partners zijn welkom!

Instromers kijken ook naar cultuur. Een bedrijf met een open cultuur waar iedereen mag mee-innoveren spreekt aan. Dat nieuws verspreidt zich snel onder werkzoekenden en dat leidt tot open sollicitaties. Hoe is de sfeer in het bedrijf? Is er saamhorigheid? Wordt er ook naar jongeren geluisterd? Hoe zijn de ontwikkelmogelijkheden? We weten dat sociaal innovatieve bedrijven veel minder moeite hebben om mensen te werven.

Er zijn meer initiatieven nodig
Werken-Leren-Innoveren is nu leidend thema in onze Human Capital Agenda (samenwerking van alle Topsectoren – red.). Een kwalitatieve insteek dus. Er zijn voortdurend veranderingen in het werk, zoals digitalisering, maar ook op het gebied van maatschappelijke uitdagingen (energie, landbouw-water-voedsel, klimaatverandering- en adaptatie).

De vraag naar wendbaarheid wordt daardoor alleen maar groter, zowel wendbaar personeel als een wendbare scholings- en arbeidsmarkt. Al die innovaties moeten snel hun weg vinden, naar de organisaties en bedrijven en naar het onderwijs. Innovaties zorgen voor nieuwe beroepen en een grote opleidingsvraag.

Dit is een organisatievraagstuk, niet een wervingsvraagstuk. Wij ontwikkelen – samen met de andere Topsectoren – slimme concepten voor het dicht bij elkaar brengen van werken, leren en innoveren. Zo krijgen we de juiste, goed gekwalificeerde mensen op de juiste posities. En door hierin ook veel studenten te betrekken, werken we tegelijk weer aan arbeidsmarktcommunicatie.

Inclusiviteit
Daarnaast zien we dat inclusiviteit belangrijk is. Er is een groot potentieel aan nieuwe werknemers als je ook kijkt naar de groep mensen die al langdurig aan de kant van de arbeidsmarkt staat. Dit vraagt cultuurverandering binnen het bedrijf en een nieuwe blik op de manier van werven – moet iedereen altijd mondig zijn in het werkoverleg, hebben we altijd een schaap met vijf poten nodig?

Voormalig kernteamvoorzitter van Topsector
Water & Maritiem Hein Pieper zei het treffend: 
'De HR-afdeling is een firewall voor innovatie'

Er zijn zo veel andere manieren om te werven dan de klassieke. Hoe vind je de slimme scholier die niet in het onderwijs past, de vluchteling met goede, maar buitenlandse papieren? Alleen al door een perfecte sollicatatiebrief te vragen zet je een strak filter op de instroom. Voormalig kernteamvoorzitter van Topsector Water & Maritiem Hein Pieper zei het treffend: “De HR-afdeling is een firewall voor innovatie.”

Er zijn ook organisaties die werven met speeddates, of zelf op pad gaan naar buurthuizen in plaats van de geijkte carrièrebeurzen op opleidingen. Bedrijven die inclusiviteit echt goed aanpakken en de bedrijfscultuur meeveranderen, zijn succesvoller, zowel financieel als op het gebied van innovatie.

Ieder heeft een rol
Een campagne is niet iets wat je simpelweg aan het human capital programma kan overdragen. We moeten het echt samen invullen. Maar samen kunnen we ook iets neerzetten wat een organisatie in zijn eentje nooit zou kunnen bereiken. Er valt nog veel samen te leren en te experimenteren!’

STROOMVERSNELLERS
Stroomversnellers laat mbo-, hbo- en wo-studenten kennismaken met water en de maritieme sector. De deelnemers volgen een breed programma van excursies, trainingen en masterclasses om samen te leren en zichzelf te ontwikkelen. In Stroomversnellers werken samen: Rijkswaterstaat, Nationaal Watertraineeship en Topsector Water & Maritiem, en de brancheorganisaties Netherlands Maritime Technology en Vereniging van Waterbouwers.

Else Boutkan is Programmamanager Human Capital Topsector Water & Maritiem 

Deze bijdrage verscheen in het vakblad H2O van april

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.