secundair logo knw 1

OPINIE - De constateringen en adviezen van Twijnstra Gudde in H2O van 19 september jl. zijn interessant, maar komen een paar jaar te laat. Het debat op inhoud binnen de waterschappen is nog altijd een voorbeeld voor andere bestuurslagen.

 

door Manita Koop

Manita Koop H2O 180 vkDe adviseurs van Twynstra Gudde (TG) merken op dat de uitdagingen voor de waterschappen complexer worden en dat dit gevolgen heeft voor rolopvatting en functioneren van het algemeen bestuur (AB), dagelijks bestuur (DB) en de ambtelijke organisatie. Zij vragen zich af of de verhoudingen tussen deze drie nog voldoen, want de nieuwe ontwikkelingen vragen een proactief en integraal werkend waterschap. En een AB met visie op zijn rol en de omgeving waarin zij acteert.

Vooral kaderstellen is nodig volgens TG. De auteurs zien ook dat het DB in de praktijk veel meer is dan een uitvoerend orgaan. Zij vinden dat waterschappen zich op meer dan alleen kerntaken kunnen richten.

Politieke gehalte
Zij stellen dat de ambtelijke organisatie bij de politieke afwegingen van het AB beperkt wordt betrokken. Daarnaast menen zij dat na de schaalvergroting en de politieke intrede in het waterbestuur het politieke gehalte nog steeds relatief beperkt is, omdat ‘veel AB leden goed inhoudelijk waterbeheer belangrijker vinden dan politieke discussie en hun eigen politieke kleur’.
Ik maak op uit het artikel van TG dat de kaderstellende rol van het AB beperkt is door o.a. tijdgebrek en dat ontwikkelingen (Omgevingswet, Energie, Waterkwaliteit, Klimaat) meer gaan vragen van het AB. Dat is overigens nu al aan de hand.

In feite is de vergoeding voor AB-leden niet met de opgaven en het toenemend tijdsbeslag meegegaan, hetgeen kwetsbaar maakt. TG stelt dat een nieuw samenspel tussen AB en DB en ambtelijke organisatie nodig is en dat de organisatie op de toekomst moet worden voorbereid en ingericht.

Ik waardeer de constatering van TG zeer - de rol van waterschapsbestuurder in een complexe omgeving vraagt steeds meer: contact met de buitenwereld, met collega’s en ambtenaren, bestuderen van stukken vanuit en van buiten de organisatie en steeds weer aanpassen aan veranderingen, deelname aan extra commissies, bestuurlijk samenspel, bezoeken in het gebied, kennissessies en anticiperen op veranderingen.

En door de entree van politieke partijen is er een extra motivatie voor verantwoording naar buiten. Een á twee dagen in de week vult het zo maar.

Tussen de oren
De meeste waterschapsbestuurders hebben de complexiteit stevig tussen de oren. De OESO-aanbevelingen uit 2014 vormen de rode draad in vele beleidsvoorstellen, de genoemde opgaven staan hoog op ieders agenda.

Binnen het Hoogheemraadschap van Delfland zijn de ingezette veranderingen in ieder geval goed merkbaar: er zijn afspraken gemaakt over nieuwe mandaten en verhoudingen tussen AB en DB, de ambtelijke organisatie wordt slagvaardiger en er wordt voortdurend gewerkt aan de verhouding tot het DB. Met de nieuwe secretaris-directeur en de nieuwe dijkgraaf wordt ingezet op een toekomstgerichte en integrale werkwijze.

Naar buiten gericht
De cultuur bij de ambtenaren wordt merkbaar meer naar buiten gericht en in het DB nemen portefeuillehouders hun taken en verantwoordelijkheid uiterst serieus. Alle lichten staan op groen om extern- en toekomstgericht te werken met in achtneming van ieders rol en verantwoordelijkheid.

En regelmatig organiseert Delfland bestuursconferenties met alle bestuurders en ambtelijke top om scherp te blijven op het eigen functioneren, steeds met het oog op de toekomst en de ontwikkelende complexe omgeving. Dat betekent: steeds intern veranderen voor een veilige en schone woon- en leefomgeving voor bewoners en bedrijven in het gebied. Dat maakt het waterschapsbestuur ook zo interessant.

Nul op het rekest
Mocht het advies zijn van TG om politieker te werken, dan krijgen ze bij mij in ieder geval nul op het rekest. Binnen Delfland wordt goed gedebatteerd, uiteraard vanuit ieders politieke opvattingen, maar altijd op inhoud met het oog op de opgaven.

Het debat op inhoud is nog altijd een voorbeeld voor andere bestuurslagen, die thans helaas erg druk lijken met afleidend gedoe, twitteren en theater (goede uitgezonderd). Dus TG: alsjeblieft geen lobby voor structuurverandering of wat dan ook in die richting. Waterschappers weten het al lang: met politiek theater bouw je geen dijken, hou je het water niet schoon en blijf je blind voor de toekomst van het land.

Manita Koop is fractievoorzitter CDA Hoogheemraadschap van Delfland

Lees ook de opinie van Twynstra Gudde:
Waterschappen, heroverweeg het bestuurlijk samenspel

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.