secundair logo knw 1

Dit jaar staan we stil bij de Watersnoodramp van februari 1953, nu 70 jaar geleden. We prijzen de Deltawerken, het antwoord op de ramp, die een robuuste verdediging vormen en het waterveiligheidsbeleid schragen. Toch wordt het beleid bijgesteld, nu na de ramp in juli 2021 toen door extreme regenval in België, Duitsland en Limburg stad, dorp en land onder water liepen met ingrijpende gevolgen.

H2O cover Feb H2O februaridoor Bert Westenbrink

Deze keer is het antwoord op de vloed: we moeten er ons op instellen dat absolute bescherming tegen wateroverlast niet meer mogelijk is. De conclusie staat in het eindadvies van de ‘Beleidstafel wateroverlast en hoogwater’ dat in december verscheen. Het staat er eerlijk: “De omvang van het buienfront en de intensiteit van de neerslag in Limburg heeft ons verrast.”

Eenmaal de verbazing voorbij, kwamen de deskundigen aan de tafel tot een voortschrijdend inzicht: als de schadelijke gevolgen van extreme neerslag niet te voorkomen zijn, moet de nadruk komen te liggen op het beperken ervan. “Om zo maatschappelijke ontwrichting te voorkomen.”

Dat zo’n verstoring een reëel scenario is, blijkt uit de in januari gepubliceerde studie die kennisinstituut Deltares deed naar de effecten van een Limburgse bui op Zuid-Holland. Op basis van een bovenregionale stresstest, de eerste in Nederland, kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat veel gebieden langdurig onder water staan als dé bui valt. De impact is groot, zowel sociaal als economisch. Tegen H2O Online sprak overstromingsexpert Karin de Bruijn over ‘maatschappelijke ontwrichting’.

In een andere studie van Deltares naar het watersysteem in Limburg lezen we: absolute bescherming tegen extreme wateroverlast vergt omvangrijke en zeer ingrijpende maatregelen en is niet realistisch. Verdere aanpassingen van het systeem hebben weliswaar (beperkt) zin, maar we moeten ons vooral - als dé bui valt - richten op crisisbeheersing en snel herstel.

En daarmee zijn we terug bij de Beleidstafel. In het advies van het panel staat dat het principe van meerlaagsveiligheid moet worden uitgebreid van drie naar vijf lagen: aan preventie, gevolgbeperking en crisisbeheersing moeten waterbewustzijn en herstel worden toegevoegd.

Beleid voor adequaat herstel van de schade is een taak voor de overheid. Vergroten van het waterbewustzijn betekent dat er omslag moet komen bij burgers en bedrijven, aldus de Beleidstafel. “Acceptatie van risico’s en eigen verantwoordelijkheid nemen horen daar ook bij.”

Ergo: we moeten zelfredzamer worden, met dank aan dé bui.


Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦