De watertechnologie is een fantastische sector, maar presteert qua exportgroei het slechtst van alle topsectoren. Dat zegt Steven van Rossum in H2O maart. Pijnlijk? Jazeker, maar het is geen nieuws dat de sector onder de maat presteert op de (wereld)markt, succesnummers als Nijhuis Saur Industries, Paques en ook NX Filtration en Hydraloop daargelaten.
door Bert Westenbrink
In 2018 trok pensioenbelegger PGGM in zijn marktanalyse ‘Water als geld’ al de conclusie dat de watertechnologie, maar ook de deltatechnologie veel kansen mist op de wereldmarkt. Een jaar later kwamen de Nederlandse ontwikkelingsbank FMO en het Netherlands Water Partnership (NWP) tot dezelfde slotsom in een nieuwe analyse.
Telkens is de conclusie: de sector telt veel kundige technologen, hun expertise en innovaties zijn top, maar de financiële haalbaarheid van projecten wordt vaak onvoldoende overwogen. FMO en NWP zetten in op een vervolg en ontwikkelden met Topsector Water en Maritime het programma WTEX. Dat richt zich op het vergroten van de export van de Nederlandse watertechnologiesector wereldwijd.
Van Rossum is programmamanager van WTEX. Hij zegt in deze H2O, geheel in lijn met de analyses: “Technologiebedrijven denken vaak vanuit de techniek, terwijl het nuttig is om vanuit een klantbehoefte te denken. Marketing is een quick win.”
Om de sector nog meer steun in de rug te geven wordt het Groeiplan Watertechnologie afgeduwd. Een omvangrijk project, dat vorige maand definitief de wind in de zeilen kreeg toen het kabinet besloot om 135 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds toe te kennen aan het project. Een consortium van zo’n 600 partijen (!) uit de watersector legt daar nog eens ruim 200 miljoen euro bij, zodat er de komende 10 jaar een goed gevulde pot van 342 miljoen euro beschikbaar is om de watertechnologiesector beter te laten renderen.
Daarbij gaat het om steun voor het 'gehele ecosysteem van kennis naar kunde naar kassa’, leest u op H2O Online. Ofwel: van onderzoek tot en met verdere ontwikkeling, validering en opschaling van nieuwe technieken met uiteindelijk de eerste pilots en demonstraties voor (private en publieke) launching customers.
Die omvangrijke steunprogramma’s zijn er niet voor niets: los van de commerciële motieven, moet de watertechnologiesector leveren omdat de waterproblemen wereldwijd groot zijn en de Nederlandse sector meer kan bijdragen aan de oplossingen dan hij nu doet. Het lijkt zinvol het daar deze maand over te hebben op Aqua Nederland, het jaarlijkse treffen van de watertechnologiesector.
Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad