secundair logo knw 1

In H2O december treft u ook Water Matters, de speciale uitgave die gericht is op onderzoeken uit de wetenschappelijke wereld waar waterprofessionals in de praktijk hun voordeel mee kunnen doen. De abstracts worden beoordeeld door een redactieraad. Voorzitter van de raad is emeritus hoogleraar Huib de Vriend. In een vraaggesprek over de waarde van Water Matters toont hij zich bezorgd over de wijze waarop het klimaat verandert: “Het gaat zo snel en het verandert op zo’n rare manier.”


door Bert Westenbrink


Cover H2O dec 2024 200H2O december 2024Die zorg werd dit jaar gevoed met nog weer extremere weersextremen, zoals in Midden- en Zuid-Europa, waar buitensporige regenval voor veel slachtoffers, grote problemen en enorme schades zorgden.

Belangrijk zijn goede waarschuwingssystemen, stelde hoogleraar Marjolijn Haasnoot in haar H2O-column na storm Boris in september. Daar worden stappen in gezet bleek in Midden-Europa, maar de vraag die dit jaar is gerezen: gaat de klimaatverandering niet veel sneller dan waar we rekening mee houden, ook in de (zeespiegel)scenario’s die we hier uitwerken?

De Vriend heeft zijn twijfels: “Die scenario’s zijn eigenlijk een extrapolatie van wat we nu kennen.” Wordt het niet tijd voor een plan B als voorbereiding op wat we nog niet weten, zegt de wetenschapper, die zijn stelling vorige maand inbracht tijdens een congres over delta’s in Shanghai, China. 'Plan B' werd er een gevleugeld woord, laat de emeritus hoogleraar weten.

Deze nieuwe inzichten staan in schril contrast met de uitkomsten van COP29 die vorige maand in Azerbeidzjan werd gehouden en de geschiedenis ingaat als de klimaattop van de gemiste kansen. De moeizame onderhandelingen over de klimaatfinanciering werden afgesloten met een ‘take it or leave it-deal’ van 300 miljard dollar steun per jaar in 2035. Zet het af tegen de raming van 1.300 miljard dollar die de kwetsbare landen jaarlijks nodig hebben om invulling te geven aan mitigatie en vooral adaptatie en je weet waarom arme landen woedend wegliepen van de onderhandelingstafel.

Het onderhandelingsresultaat komt als een boemerang terug als alle landen zoals in 2015 afgesproken in Parijs, volgend jaar nieuwe, aangescherpte klimaatplannen moeten indien, zegt onderzoeker Pieter Pauw in deze H2O. “Ontwikkelingslanden zullen hun klimaatambities niet of nauwelijks verhogen omdat er niet meer steun komt.”

Hoe ver staat dat wel niet af van het pleidooi dat we ons moeten gaan voorbereiden op dat wat we nog niet weten. Op de unknown unknowns, zoals dat in de vliegtuigindustrie heet. Het is wachten op de volgende ramp die ons voorstellingsvermogen te boven gaat. Misschien wel in Nederland.


Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    wim van de Heijning · 2 days ago
    Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.