secundair logo knw 1

De sensoren voor stroommeting van SAM4 worden in een schakelkast geplaatst

Het bedrijf Semiotic Labs heeft onder de naam SAM4 een systeem van sensoren en software ontwikkeld om een nieuwe manier van conditiemonitoring toe te passen. Het werkt hierbij nauw samen met het onderhoudsbedrijf Facta.

Een vrij nieuwe manier van conditiemonitoring van draaiende installaties bestaat uit het analyseren van variaties in stroomgebruik. Hierdoor kunnen zaken als onbalans, verkeerde uitlijning en schade aan lagers worden opgespoord in bijvoorbeeld elektromotoren en pompen. 

Afweging
Door stroomsterkten te meten kan veel over roterende machines geleerd worden, zegt Simon Jagers, mede-oprichter en coo van Semiotic Labs. "Hoeveel dat is, hangt af van de prestaties van de sensoren. Hoe nauwkeuriger deze zijn, hoe eerder SAM4 een beginnende schade kan opmerken. Er moet dus een afweging plaatsvinden tussen de kosten van de sensoren en het monitoringsysteem als geheel en de kosten van de te verwachten schade. Wij richten ons met Facta op situaties waarin meer dan 10.000 euro schade optreedt, als een elektromotor of roterende machine uitvalt."

Facta past de technologie van Semiotic Labs toe bij klanten als Strukton en Tata Steel IJmuiden, maar richt zich ook uitdrukkelijk op de watersector, zegt directeur Jeffrey Schotvanger. "We onderhouden tenslotte al vele jaren riool- en pompgemalen, maar ook pompinstallaties van bedrijven."

Proefopstelling
Facta heeft Semiotic Labs ondersteund bij de ontwikkeling van SAM4, legt Schotvanger uit. "We hebben bijvoorbeeld een proefopstelling geplaatst op een tank van 50.000 liter water met vier pompen. Daarmee zijn de algoritmes getraind waarmee we bijvoorbeeld cavitatie, lagerschade en elektrische schades vroegtijdig kunnen signaleren. De oplossing is nu zo goed in staat om schades te herkennen, dat we aanvullende services kunnen leveren zoals pro-actief onderhoud." 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest. 
De heer Revis is afkomstig uit een openlijk natuurvijandige partij als de VVD. Ook als wethouder RO in Den Haag is van hem geen enkel, ik herhaal, geen enkel groen feit bekend, tenzij ik iets heb gemist. SBB heeft zware klappen opgelopen door de Bleker-bezuinigingen. Zo is in de provincie Zuid-Holland de subsidie voor onderhoud en beheer gedaald van 45% naar 25%. SBB staat op het punt om natuur- en recreatiegebieden af te sluiten. Om in kabinetstermen te spreken een natuurcrisis. Ondanks dat we van de heer  Revis qua achtergrond niets mogen verwachten, zou hij, je weet het maar nooit, juist vanwege zijn achtergrond, SBB goede diensten kunnen bewijzen. Ik wens hem uiteraard veel succes en waar wij als KNNV-afdelingen Zuid-Holland kunnen steunen, zullen we dat beslist doen.
Huub van 't Hart, secretaris Natuurbescherming KNNV Natuurlijk Zuid-Holland