secundair logo knw 1

De installatie in Tokio

De bouw van een installatie in de Japanse hoofdstad Tokio om waterstof te produceren uit rioolslib is voltooid. Het betreft een demosite die dagelijks uit 1 ton gedroogd zuiveringsslib 40 tot 50 kg waterstof gaat produceren. Naast zuiveringsslib zullen ook plastic, papier, vast stedelijk afval en ander afval worden verwerkt en omgezet in waterstof. Volgende maand moet de productie beginnen.

De installatie is CO2-neutraal en genereert haar eigen brandstof in een gesloten kringloopproces, aldus de ontwikkelaar. Dat is Japan Blue Energy dat het patent heeft op het proces en de technologie wereldwijd op de markt brengt onder de vlag van Ways2H Inc, een joint venture tussen de in de VS gevestigde holding Clean Energy Enterprises en Japan Blue Energy.

In Californië wordt ook een demonstratie-installatie gebouwd met dezelfde capaciteit als in Tokio, vertelt ceo Jean-Louis Kindler van Ways2H tegen de nieuwssite The Digest. Deze installatie zal evenwel geen zuiveringsslib verwerken, maar alleen stedelijk afval.

Voorts zijn er nog zo'n twee dozijn afvalwaterstofprojecten in ontwikkeling in Europa en andere regio's over de hele wereld, aldus Kindler. “Binnen vijf jaar zullen we wereldwijd aanwezig zijn en zullen onze systemen operationeel zijn in Noord-Amerika, Azië en Europa.”

Thermochemisch proces
In essentie maakt het systeem gebruik van een geavanceerd thermochemisch proces dat afval bij een hoge temperatuur verhit, omzet in gas en vervolgens de waterstof in een apart proces extraheert. Het systeem voorziet zelf in de energie en de warmte die het nodig heeft om te werken en waterstof te produceren.

Er is tien jaar gewerkt aan de ontwikkeling van de technologie. Dat gebeurde door genoemde bedrijven in samenwerking met andere Japanse ondernemingen, de overheid en onderzoekers van de Tokyo University of Science. Inzet daarbij was om te voorzien in de groeiende vraag naar hernieuwbare waterstof en tegelijk nieuwe mogelijkheden voor duurzame afvalverwijdering te ontwikkelen. 

Dat de technologie in Japan is ontwikkeld is niet verrassend, het land zet volop in op de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur voor mobiliteit en energieopwekking.


Reactie op Twitter:

Reactie Waterstof Japan

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.