secundair logo knw 1

De installatie in Tokio

De bouw van een installatie in de Japanse hoofdstad Tokio om waterstof te produceren uit rioolslib is voltooid. Het betreft een demosite die dagelijks uit 1 ton gedroogd zuiveringsslib 40 tot 50 kg waterstof gaat produceren. Naast zuiveringsslib zullen ook plastic, papier, vast stedelijk afval en ander afval worden verwerkt en omgezet in waterstof. Volgende maand moet de productie beginnen.

De installatie is CO2-neutraal en genereert haar eigen brandstof in een gesloten kringloopproces, aldus de ontwikkelaar. Dat is Japan Blue Energy dat het patent heeft op het proces en de technologie wereldwijd op de markt brengt onder de vlag van Ways2H Inc, een joint venture tussen de in de VS gevestigde holding Clean Energy Enterprises en Japan Blue Energy.

In Californië wordt ook een demonstratie-installatie gebouwd met dezelfde capaciteit als in Tokio, vertelt ceo Jean-Louis Kindler van Ways2H tegen de nieuwssite The Digest. Deze installatie zal evenwel geen zuiveringsslib verwerken, maar alleen stedelijk afval.

Voorts zijn er nog zo'n twee dozijn afvalwaterstofprojecten in ontwikkeling in Europa en andere regio's over de hele wereld, aldus Kindler. “Binnen vijf jaar zullen we wereldwijd aanwezig zijn en zullen onze systemen operationeel zijn in Noord-Amerika, Azië en Europa.”

Thermochemisch proces
In essentie maakt het systeem gebruik van een geavanceerd thermochemisch proces dat afval bij een hoge temperatuur verhit, omzet in gas en vervolgens de waterstof in een apart proces extraheert. Het systeem voorziet zelf in de energie en de warmte die het nodig heeft om te werken en waterstof te produceren.

Er is tien jaar gewerkt aan de ontwikkeling van de technologie. Dat gebeurde door genoemde bedrijven in samenwerking met andere Japanse ondernemingen, de overheid en onderzoekers van de Tokyo University of Science. Inzet daarbij was om te voorzien in de groeiende vraag naar hernieuwbare waterstof en tegelijk nieuwe mogelijkheden voor duurzame afvalverwijdering te ontwikkelen. 

Dat de technologie in Japan is ontwikkeld is niet verrassend, het land zet volop in op de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur voor mobiliteit en energieopwekking.


Reactie op Twitter:

Reactie Waterstof Japan

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Natuurlijk goed/winst dat bomenstructuur behouden blijft maar het blijft doodzonde een onnodig als de populieren gekapt worden. De oudere populieren kunnen prima nog wel 100 jaar behouden blijven mbv toepassing van een speciale snoeimethode. Stichting Het Wantij te Dordrecht heeft in de gemeente Dordrecht de snoeimethode van bureau Storix voor Bomen en Landschapsbeheer weten te introduceren. Daartoe heeft de Stichting een rapport laten maken waarin de essentie van deze methode wordt beschreven. (Er moest wel wat weerstand worden overwonnen maar de weg naar grootschalige kap van populieren in de toekomst volgens het zgn "populieren protocol" is van de baan). 
Dat was het begin van meerdere projecten in Dordrecht. Onlangs zijn nog populieren van zo,n 125 jaar oud gesnoeid om duurzaam te behouden die langs het riviertje het Wantij staan. De eerder voorgenomen kap van vele andere, 80 jaar oude bomen, werd voorkomen. Vorig jaar werd een artikel geplaatst in Trouw waarop reacties zijn gekomen uit meerdere steden.
Inmiddels zijn bewoners uit Den Haag, Rotterdam en Amsterdam zich in gaan zetten voor behoud populieren in hun omgeving.  Op het blog   https://blog.hetwantij.com/ vindt u meer via zoekfunctie "populieren".
Het blog wordt binnenkort geactualiseerd met de nieuwe informatie en rapporten. Graag zien we dat ook deze populieren langs de Maas een kans krijgen duurzaam oud te worden!
Secretaris Cor Goosen 
10.000.000 kilo zout per schutting? Klopt dat wel?
Wat voor de Waddenzee geldt evenzeer voor de wateren in de Zuidwestelijke Delta. Er is dingend behoefte aan zoet water en sediment/ slib om de dynamiek daar terug te brengen. En zo met klimaatverandering te kunnen omgaan. 
Op zo'n manier kan je wel stoppen met beleid maken en gaan we echt overal 'verstandig' bouwen.