secundair logo knw 1

Een impressie van de nieuwe zuiveringsinstallatie in Assiut | Beeld Nijhuis Saur Industries

Nijhuis Saur Industries gaat de waterzuiveringsinstallatie leveren voor de nieuwe raffinaderij van Assiut National Oil Processing Company (ANOPC) in Egypte. De afvalwaterzuiveringsinstallatie zal verschillende waterstromen behandelen die vrijkomen bij het productieproces van brandstoffen als benzine en diesel. Het gezuiverde water zal worden hergebruikt.

Voor het productieproces op het nieuwe hydrokraakcomplex in Assiut wordt water uit de rivier de Nijl gebruikt. De inname en ook de lozing moeten tot een minimum worden beperkt; het met waterschaarste kampende Egypte heeft als prioriteit dat water wordt gespaard en natuurlijke watervoorraden, zoals de Nijl, worden beschermd.

Showcase
“Ons team werd uitgedaagd om een echte showcase voor Egypte te ontwerpen, die hen in staat stelt zeer waardevolle energieproducten te produceren, terwijl het gebruik van water tot een minimum wordt beperkt, de lozing van verontreinigende stoffen in de rivier de Nijl wordt voorkomen, de impact op het milieu wordt verminderd, en dit alles terwijl het zich aanpast aan de barre Egyptische weersomstandigheden”, stelt ceo Menno Holterman van Nijhuis Saur Industries op de site van het concern.

De bouw van de raffinaderij vergt een investering van 3,4 miljard dollar. De brandstoffen die er worden geproduceerd (benzine, diesel, nafta, lpg, zwavel) worden afgezet in Opper-Egypte, de regio in centraal Egypte. De stad Assiut ligt zo'n 375 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Caïro.

Strenge eisen
De aannemer Petrojet, de bouwtak van de Egyptische petroleumsector, heeft Nijhuis Saur Industries de levering van de waterzuiveringsinstallatie gegund. De waterfabriek op het nieuwe complex moet aan strenge lozingseisen voldoen en bovendien moet het gezuiverde afvalwater voor het grootste deel worden hergebruikt. Naar verwachting zal de zuiveringsinstallatie eind 2023 in gebruik worden genomen.

Nijhuis Saur Industries gebruikt voor de zuivering verschillende bewezen technologieën, zoals API scheidingunits en primaire egalisatie, gevolgd door een coagulatie/flocculatie en dissolved air flotation (DAF) proces. De secundaire behandeling bestaat uit biologische tanks met actief slib. De laatste behandeling bestaat uit zowel zand- als koolstoffiltratie. 

Het slib dat bij de verschillende processtappen ontstaat, wordt behandeld met een slibontwateringssysteem. Tenslotte zal de geconcentreerde effluentstroom van afgewerkte loogproducten een gespecialiseerde voorbehandelingsinstallatie ondergaan om het hoge chemisch zuurstofverbruik te verminderen. Door alle reactieve zwavelverbindingen te oxideren, kan het afvalwater biologisch afbreekbaar worden voor verdere behandeling. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.