secundair logo knw 1

Een beeld uit november 2020 van de voorbereidende werkzaamheden I foto: Jan Wessels / Rijkswaterstaat

Als onderdeel van de grote vernieuwingsoperatie van de Afsluitdijk wordt er een vismigratierivier van vier kilometer aangelegd. Hierdoor krijgen trekvissen vrij baan om tussen IJsselmeer en Waddenzee te zwemmen. De werkzaamheden zijn gestart en duren naar verwachting tot en met 2023.

De Afsluitdijk krijgt na bijna negentig jaar weer een gat, aldus de initiatiefnemers van de vispassage. Want bij de bouw van de dijk werd in 1932 het laatste gat gesloten. Het consortium Levvel, gevormd door bouwer BAM, baggeraar Van Oord en ontwikkelaar Rebel, is afgelopen maandag begonnen met het aanbrengen van de coupure in de waterkering. Dit gebeurt in opdracht van Rijkswaterstaat. Bij de voorbereiding zijn er eind vorig jaar al damwanden geplaatst voor de bouwkuip.

Tussen zoet en zout water
Deze opening is de opmaat naar de aanleg van de vismigratierivier naast de spuisluizen bij de Friese plaats Kornwerderzand. De rivier wordt vier kilometer lang en krijgt een kronkelende vorm. Volgens de planning moeten de werkzaamheden over vier jaar zijn afgerond.

Door de nieuwe vispassage kunnen miljoenen trekvissen zich straks gemakkelijk tussen Waddenzee en IJsselmeer bewegen. Dat is belangrijk, omdat zij zoet en zout water nodig hebben om op te groeien of zich voort te planten. Sommige vissoorten zullen zelfs via de Rijn naar Zwitserland toegaan. Er bestaat nu al wel de mogelijkheid om de sluizen te passeren, maar door de stroming kunnen alleen sterke zwemmers dat. In de nieuwe rivier kunnen vissen zich ook laten meevoeren.

Verbeterd voedselaanbod
De verbinding is een uitkomst voor onder meer de aal, harder, haring, houting, spiering, zalm en zeeforel. Er zijn ook soorten die in het IJsselmeer zullen blijven, maar wel profiteren van een verbeterd aanbod van voedsel. Dit geldt bijvoorbeeld voor de baars en de snoekbaars. Rondom de vismigratierivier zullen brakwatergebieden ontstaan, waarin het water op een natuurlijke wijze meebeweegt met het getij. Dit is aantrekkelijk voor vogels en voor zoogdieren als bruinvissen en zeehonden, omdat er meer voedsel beschikbaar zal zijn.

De bijzondere vispassage wordt gerealiseerd door De Nieuwe Afsluitdijk, een samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Fryslân en de gemeenten Hollands Kroon en Súdwest-Fryslân. De initiatiefnemers van het project zijn de Waddenvereniging, Sportvisserij Nederland, It Fryske Gea, Coalitie Blauwe Hart Natuurlijk en NetVISwerk. De vismigratierivier gaat 55 miljoen euro kosten.

 

MEER INFORMATIE
Provincie Fryslân over de start
Toelichting op het project
 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.