secundair logo knw 1

Beeld van de versterkte Lekdijk tussen Kinderdijk en Schoonhovenseveer I Foto HWBP

Fractievoorzitter Kees Romijn van de VVD in het algemeen bestuur van Rivierenland is kritisch over de wijze waarop het waterschap de problemen met de verzakte huizen langs de Lekdijk aanpakt. Samen met Annemieke Stallaert, burgerlid voor de VVD in de commissie waterveiligheid van het waterschap, vindt hij het ‘zorgwekkend’ dat er vooral gewerkt wordt vanuit ‘een papieren controle en niet vanuit controle in het veld’.

kees romijn pak 170 vk Kees RomijnDe bestuurders uiten hun kritiek in een uitzending van het onderzoeksplatform Pointer van KRO-NCRV dat morgenavond (zondag) 19:00 uur te beluisteren is op NPO Radio 1. Volgens een persaankondiging van het journalistieke platform zeggen de bestuurders dat het veel te lang heeft geduurd voordat de problemen op het dijkversterkingstraject Kinderdijk-Schoonhovenseveer in beeld kwamen bij de top van het waterschap.

Annemieke Stallaert 170 vk Annemieke StallaertHet gaat om de versterking van het tien kilometer lange traject van de Lekdijk tussen Kinderdijk en Schoonhovenseveer gedurende de periode van 2013 tot en met 2018. De versterking was een ingewikkeld project door de slappe veenachtige ondergrond, met als extra complicerende factor de circa 450 panden die langs en soms in de dijk zijn gebouwd. Een aantal van de woningen liep scheuren op tijdens de werkzaamheden.

De versterking is naderhand bekritiseerd door professor Stefan van Baars, specialist in grondmechanica en funderingstechniek. In zijn rapport ‘De Lekdijk is lek gestoken!’ stelde hij dat er verkeerde technieken zijn toegepast waardoor woningen achter de dijk te kampen kregen met ernstige scheurvorming. Het onderzoek van Van Baars leidde tot een vervolgonderzoek van Deltares naar de toegepaste technieken. Het kennisinstituut stelde vast dat er geen acuut veiligheidsrisico was.

In de uitzending van Pointer wordt onder meer verwezen naar de commissie Van der Vlist, die de schadeafhandeling heeft onderzocht. De commissie, waarvan het rapport eerder dit jaar verscheen, was kritisch en stelde onder meer dat er bij de afhandeling van de schade weinig oog is geweest voor de bewoners. Zo noemde ze het schrijnend dat zo’n dertig schadedossiers na zeven jaar nog steeds niet waren afgehandeld.

De commissie raadde het waterschap aan de regie van de schadeafhandeling, die volgens het design & construct-contract op het bordje lag van de aannemer, in eigen hand te nemen. Ook adviseerde de commissie om coulant te zijn in de afhandeling. Het waterschap zei de adviezen over te nemen en kondigde aan een eigen schadebureau in te stellen en de bewoners de mogelijkheid van een ‘second opinion’ aan te bieden op kosten van het waterschap.

In de uitzending van Pointer wordt gesteld dat bewoners vooralsnog geen voorstel krijgen waar ze mee akkoord kunnen gaan.

Romijn zegt, aldus de persaankondiging, dat het waterschap een probleem heeft met de zichtbaarheid tijdens de werkzaamheden. Bewoners die hun beklag willen doen over de uitvoering door de aannemer, vinden geen gehoor bij de organisatie van het waterschap, aldus de VVD-bestuurder. Stallaert vindt dat ‘zorgwekkend’, zo stelt Pointer in de persaankondiging. “De aannemer kreeg heel veel vrijheid om problemen zelf op te lossen, maar dan dien je als waterschap wel de vinger aan de pols te houden en dat is niet gebeurd. En het is niet duidelijk waarom dat niet is gebeurd”, zegt Stallaert.

 

LEES OOK
Waterschap Rivierenland schoot tekort bij schadeafhandeling versterking Lekdijk
Deltares: bij versterkte Lekdijk geen acuut waterveiligheidsrisico
Kritisch onderzoek naar 'lek geprikte' Lekdijk zet Rivierenland op scherp
Interview Stefan van Baars: 'De overheid kan een burger compleet kraken'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦