secundair logo knw 1

Willemien Bosch (links) en Carla Moonen (rechts) van NLingenieurs poseren met de winnaars Erik Deuring en Frank Sengers van Antea Group.

Het was dit keer heel duidelijk: zowel de vakjury als het publiek verkozen Antea Group tot winnaar van ingenieursprijs De Vernufteling 2023. Met het recyclingproject Closing the Loop pakt Antea Group volgens de vakjury een grote maatschappelijke opgave aan.

De Vernufteling, de jaarlijkse prijs van branchevereniging Koninklijke NLingenieurs en tijdschrift De Ingenieur voor het meest innovatieve ingenieursproject, werd vanmiddag uitgereikt in Utrecht. Voor het eerst mochten ook bedrijven meedoen die geen lid zijn van NLingenieurs.

Het doel van de prijs is het werk van advies- en ingenieursbureaus erkenning en bekendheid geven. Vorig jaar won Royal HaskoningDHV met de kleinschalige (package) Nereda-installatie.

Dit jaar waren er zeventien inzendingen. Vijf daarvan werden medio maart genomineerd voor de juryprijs: Kitt Engineering met Slimme Tegel (ledverlichting), Antea Group met Closing the Loop (circulaire kunstwerken), Royal HaskoningDHV met Ephyra (slibvergisting), Royal HaskoningDHV met Digital Twin (waterzuivering) en ABT met De Houtkern Bouwmethode.

Integrale aanpak
De vakjury koos voor de inzending van Antea Group vanwege het innovatieve karakter, de schaalbaarheid, de samenwerkingsvorm en het maatschappelijke belang. "Met Closing the Loop pakt Antea Group een grote maatschappelijke opgave aan – de vervanging van verouderde infrastructuur – met een voortdurend oog voor ándere maatschappelijke opgaven", aldus het juryrapport.

"Door kunstwerken volledig circulair te ontwerpen, blijft de behoefte aan nieuwe grondstoffen beperkt en dat heeft ook een gunstige uitwerking op de totale CO2- uitstoot van de werkzaamheden. Ingenieurswerk van deze tijd, want aan een integrale aanpak zoals Antea Group bij viaductrenovatie heeft ontwikkeld, ook in een interessant consortiumverband, kan de sector zonder meer een voorbeeld nemen."

2378 stemmen
De vakjury bestond dit jaar uit voorzitter Annemieke Nijhof (algemeen directeur Deltares), William van Niekerk (directeur TKI Bouw en Techniek), Pancras Dijk (hoofdredacteur De Ingenieur) en Willemien Bosch (directeur NLingenieurs).

Met 22 procent van de in totaal 2378 stemmen ging Antea Group er ook met de publieksprijs vandoor.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.