secundair logo knw 1

Doorbraak van de overlaatdam Bosscherveld | Foto Rijkswaterstaat

Het bezwijken van de overlaat Bosscherveld tijdens de wateroverlast in januari van dit jaar is een gevolg van een combinatie van factoren. Dat schrijft minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. De bijna 100-jarige overlaatdam was niet bestand tegen de zwaardere belastingen door het flink toegenomen verval van de waterstand.

Door de harde stroming in de Maas liet een deel van de bekleding van de dam los. Het water stroomde versneld de Maas in en door het snel dalende waterpeil raakten woonboten in de problemen. Eén boot raakte op drift en botste tegen een nabijgelegen brug, die sindsdien niet meer bruikbaar is voor verkeer.

Er werden tijdelijk twee nooddammen aangelegd om het peil op de Maas weer veilig te stellen. Er werd voorts een noodbrug geplaatst. Inmiddels wordt gewerkt aan een nieuwe overlaatdam op dezelfde locatie, die voor het komende hoogwaterseizoen gereed moet zijn. 

Volgens minister Madlener is er niet één directe oorzaak aan te wijzen voor het bezwijken van de overlaat. Hij baseert zich daarbij op een onderzoeksrapport van kennisinstituut Deltares dat in opdracht van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland de doorbraak van de overlaatdam onderzocht. Het rapport bestaat uit een feitenrelaas en -analyse, en een beschrijving van mogelijke oorzaken.

Deltares stelt vast dat de overlaatdam twee keer eerder schade heeft opgelopen bij een siginificante afvoer van water (2014, 2021). “Alle opgetreden schades hebben gemeen dat de steenzetting op het benedenstroomse talud is beschadigd, waarbij stenen uit de steenzetting zijn verdwenen. De ontstane gaten verschilden qua afmeting.”

De overlaat is in 1930 aangelegd en sindsdien is het systeem rond de dam flink veranderd door grootschalig zand- en grindwinning, rivierverruiming (project Grensmaas) en de dichte scheepvaartopening bij Borgharen. Het verval van de waterstand is significant toegenomen en dat zorgt voor zwaardere belastingen van de overlaat die daar niet voor is ontworpen.

Om te zorgen voor een hogere bergingscapaciteit, is de overlaat in de loop der jaren verhoogd door een balk en kleppen (sinds 2004), ingegoten met beton, schrijft Deltares. Deze verhoging zorgt er echter voor dat de stroming de vorm van de overlaat niet meer goed kan volgen en daarom ‘loslaat’, aldus het feitenrelaas. Ook begroeiing op de overlaat droeg bij aan het falen van de dam. Er was geen sprake van achterstallig onderhoud.

Aanvullend heeft Deltares aanbevelingen gedaan voor het ontwerp van de nieuwe overlaat en is het instituut betrokken geweest bij de ontwerpfase, schrijft minister Madlener in zijn Kamerbrief. “De nieuwe overlaatdam wordt een stuk robuuster en toekomstbestendig, met de gevolgen van klimaatverandering op de afvoervolumes in gedachten. De aanleg van de nieuwe overlaat gaat inmiddels voorspoedig.”

Begin juli is de hoogwaterveilige combiwand van de nieuwe overlaatdam gereedgekomen die zelfstandig Maaswater kan keren, laat de minister weten in zijn brief.

Deltares beveelt in het onderzoeksrapport aan om andere stuwen en overlaten in het Maasdal op korte termijn onder de loep te nemen. Het is aannemelijk dat de belasting op deze (verouderde) constructies ook toeneemt als gevolg van klimaatverandering en systeemingrepen, aldus het instituut. "Dat kan wezenlijke impact hebben op het functioneren van deze constructies. Deskundig uitgevoerde inspecties en beoordelingen kunnen een belangrijke rol spelen om schade te voorkomen. Daarbij dient ook gelet te worden op cascade-effecten bij, schade uitval en/of algeheel falen."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.