secundair logo knw 1

Zijn waterschappen net zo toegankelijk voor mensen met een beperking zoals ze volgens het VN-verdrag Handicap moeten zijn? Om de participatie in de praktijk bij lokale overheden, waaronder waterschappen, te verbeteren, lanceerde het College voor de Rechten van de Mens nu een toolkit met praktische tips

“Het VN-verdrag Handicap gaat uit van een sociaal model dat gericht is op het wegnemen van obstakels die mensen met een beperking verhinderen om daadwerkelijk aan de samenleving deel te nemen”, laat Naomi Persoon van het College weten. Uit het VN-verdrag Handicap volgen volgens haar verplichtingen voor lokale overheden, zoals watesrchappen, om zich in te zetten voor de participatie van mensen met een beperking.

Het gaat daarbij om het vergroten van de digitale en fysieke toegankelijkheid, het waarborgen van diversiteit in de eigen organisatie en het betrekken van mensen met een beperking bij besluitvorming. “Waterschappen vervullen belangrijke publieke taken op terreinen die ook mensen met een beperking raken. Maar hoe kun je als ambtenaar in de dagelijkse praktijk zorgen voor participatie als je werkt of gaat werken aan een project dat mensen met een beperking raakt? De toolkit maakt de verdragsverplichting concreet met een aantal praktische tips.”

Persoon gelooft dat het voor lokale overheden als waterschappen van belang is om tijdig te beginnen met het betrekken van mensen met een beperking en hun organisaties. “Dit betekent ook aan het begin van een nieuw traject en niet alleen als een nieuw beleidsvoorstel al in een vergevorderd stadium is. Van belang daarbij is dat aan mensen met een beperking wordt teruggekoppeld wat er met in hun input is gebeurd. Andere belangrijke tips uit de toolkit gaan bijvoorbeeld over het zorgen voor toegankelijke informatie en een passende vergoeding.”

Belangrijk onderdeel van de adviezen uit de toolkit is de inzet van zogeheten 'ervaringsdeskundigheid', met andere woorden de inzet van mensen met een beperking. Persoon: “Dit sluit aan bij het motto ‘Niets over ons, zonder ons’ dat voorvechters voor de rechten van mensen met een beperking sinds lange tijd uitdragen en dat aan het VN-verdrag ten grondslag ligt. Participatie draagt namelijk niet alleen bij aan de kwaliteit en effectiviteit van beleid en wetgeving, maar zorgt ook voor een toegankelijke samenleving waarin iedereen écht kan meedoen.”

 

MEER INFORMATIE
De toolkit participatie op de website van het College voor de Rechten van de Mens

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.