secundair logo knw 1

Watertappunt van WML en NS op station Horst aan de Maas

De watersector heeft ondanks de coronacrisis goede voortgang geboekt bij de uitvoering van het waterbeleid, volgens de rapportage De Staat van Ons Water 2020. Ook financieel wordt een positieve ontwikkeling gemeld. Vergeleken met tien jaar geleden is een doelmatigheidswinst van jaarlijks ruim een miljard euro gerealiseerd.

In de rapportage wordt een overzicht gegeven van de ontwikkelingen op de diverse terreinen van het waterbeleid. Het is een gezamenlijke publicatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Unie van Waterschappen (UvW), de Vereniging van Waterbedrijven in Nederland (Vewin), het Interprovinciaal Overleg en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De nieuwste editie van de jaarlijks verschijnende De Staat van Ons Water is vorige week door demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen aangeboden aan de Tweede Kamer.

Dagelijks werk grotendeels zonder haperen doorgegaan
Uiteraard is er veel aandacht voor de gevolgen van de coronapandemie. Deze zijn voor de watersector beperkt gebleven in vergelijking met veel andere sectoren. De watersector heeft vorig jaar goede voortgang geboekt, wordt opgemerkt in het rapport. Het dagelijkse werk ging grotendeels zonder haperen door.

Na het uitbreken van de coronacrisis hebben de waterpartijen de continuïteitsplannen in werking gezet en protocollen vastgesteld om de dienstverlening te waarborgen. Verschillende organisaties hebben hun continuïteitsplannen geactualiseerd en waar nodig de lijsten met kritische functies uitgebreid. De drinkwaterbedrijven hebben zich met verstoringsrisicoanalyses voorbereid op verschillende typen verstoringen, waaronder een ernstige ziektegolf onder de werknemers. De levering van drinkwater kon mede hierdoor op niveau blijven.

De watersector leverde een bijdrage aan de snelle detectie van het coronavirus in ‘big brown data’ door het RIVM te voorzien van monsters uit rioolwater. Inmiddels worden hiervoor regelmatig monsters genomen bij alle rioolwaterzuiveringen.

Nieuwe plannen met grote uitstraling
Volgens De Staat van Ons Water zijn in 2020 jaar nieuwe plannen met een grote uitstraling voor het waterbeleid en -beheer in de steigers komen te staan: de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en het Nationaal Waterprogramma met onder meer de nieuwe stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027 voor de Kaderrichtlijn Water en de overstromingsrisicobeheerplannen. Deze plannen treden volgend jaar in werking. In de NOVI is water als ordenend principe bij de inrichting van Nederland opgenomen.

De uitvoering van de meeste gebiedsgerichte maatregelen uit de huidige stroomgebiedbeheerplannen 2016-2021 geeft echter reden tot zorg. Van een significant aantal maatregelen is de uitvoering nog niet gestart, terwijl deze dit jaar moeten worden afgerond. Voor een deel komt dat door de problematiek met PFAS of stikstof. Ook spelen er al langer problemen met grondaankoop en langjarige gebiedsprocessen. De uitvoering van een deel van de maatregelen zal naar alle waarschijnlijkheid doorlopen in de planperiode 2022-2027.

Staat van ons Water plus Bron: Staat van Ons Water 2020

Sterke stijging van investeringen in drinkwatervoorziening
Overheden en drinkwaterbedrijven hebben vorig jaar 7,7 miljard euro uitgegeven om Nederland te beschermen tegen overstromingen en te zorgen voor voldoende en schoon water (inclusief kwalitatief goed drinkwater). De investeringen voor een toekomstbestendige drinkwatervoorziening stijgen de komende jaren sterk, gemiddeld met meer dan 50 procent. Met de huidige regelgeving is de financiering hiervan niet haalbaar, wordt gesteld. Het risico bestaat dat er te weinig wordt geïnvesteerd.

De waterpartijen spraken in 2011 in het Bestuursakkoord Water (BAW) af om de doelmatigheid in het waterbeheer te vergroten en de belastingen en drinkwatertarieven voor huishoudens en bedrijven betaalbaar te houden. Het doel was om een doelmatigheidswinst te realiseren die zou oplopen tot ten minste 750 miljoen euro per jaar in 2020.

Die doelstelling is ruimschoots gehaald door onder meer een uitbreiding van de samenwerking en een verbetering van de afstemming tussen gemeenten, waterschappen en drinkwaterbedrijven. Volgens een berekening over 2019 is de doelmatigheidswinst opgelopen tot ruim 1 miljard euro: 668 miljoen euro in de waterketen en 404 miljoen euro in het watersysteem. Het BAW is vorig jaar afgerond. Het rapport meldt dat de partijen zich ook in de komende periode blijven inzetten voor het verbeteren van efficiency en intensieve samenwerking.

Doelmatigheidswinst plus Bron: De Staat van Ons Water 2020

 

MEER INFORMATIE
De Staat van Ons Water 2020 (download)
UvW over halen van doelen BAW 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.