secundair logo knw 1

Beeld Deltares

Deltares is begonnen met het testen van het betonnen element, de zogeheten XblocPlus, dat tussen Den Oever en Kornwerderzand wordt aangebracht op het ondertalud van de Afsluitdijk. De test in de Deltagoot van het kennisinstituut is de laatste in een reeks proeven van de nieuwe dijkbekleding van de dijk. 

Een aantal dijkvakken is al goedgekeurd, waaronder het dijkvak tussen Kornwerderzand en de Friese Kust. Daar worden op het onder- en boventalud de zogeheten Quattroblocks geplaatst. Deze maand is een begin gemaakt met het leggen van deze elementen in het kader van de versterking van de Afsluitdijk. 

Het 6,5 ton zware element XblocPlus, ook wel Levvel-blocs genoemd, is speciaal ontwikkeld voor het deel tussen Den Oever en Kornwerderzand. Daar is de golfbelasting groter. In de testgoot van Deltares worden ze daarom blootgesteld aan golven van een extreme storm. Tijdens de test wordt bepaald of en in hoeverre de waterkracht de blokken aantast. 

Productiemal
Als de testresultaten daar aanleiding toe geven, wordt het ontwerp aangepast, stelt Patricia Troost van Rijkswaterstaat. “De productiemal van de Levvel-blocs kan dus ook pas worden gemaakt als de testen zijn afgerond.” Die duren tot en met mei.

Het bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) begint in oktober met de productie van XblocPlus in een speciaal daarvoor gebouwde fabriek in Harlingen. In de fabriek worden per dag zo’n 100 blokken in een geautomatiseerd proces geproduceerd en per schip naar de dijk vervoerd.

Het betonnen element geldt als innovatief. Door de vormgeving hebben ze een golfremmende werking en zijn ze snel en veilig te plaatsen, aldus de ontwikkelaars. Ook kan door de vorm flink worden bespaard op het materiaal waar de elementen van worden gemaakt. Projectdirecteur Carlos Mollet van Levvel spreekt over een besparing van 200.000 kubieke meter beton. 

De plaatsing van de eerste Levvel-blocs is voorzien in het eerste kwartaal in 2020. De versterking van de Afsluitdijk is deze maand begonnen en duurt tot eind 2022.

 

MEER INFORMATIE
Video Deltares over test XblocPlus
Aftrap van grootscheepse vernieuwing Afsluitdijk

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.