Het digitale project in Ghana om operators op locatie te helpen om zuiveringsinstallaties adequaat te onderhouden, slaat goed aan. Dat stelt initiatiefnemer Delta Learning in Water. De methode wordt nu ook in Nederland toegepast, zegt Ronald Wielinga.
In Ghana is het digitale ondersteuningsproject onderdeel van het initiatief om de lokale bevolking van gezond drinkwater te voorzien met eenvoudige en robuuste zuiveringsinstallaties. Het Nederlandse bedrijf Dutch Water Partners plaatst 85 installaties in opdracht van Water Health International (WHI), een private organisatie die de ambitie heeft om in 2020 in totaal honderd miljoen mensen te voorzien van schoon drinkwater via decentrale zuiveringsinstallaties.
Een belangrijke uitdaging is om lokaal operators en technici op te leiden die de installaties onderhouden. Er is voor gekozen om een digitale leeromgeving, Performance Support, op te zetten. Die is in april van vorig jaar opgeleverd. Na een kwaliteitscontrole is het systeem sindsdien in de praktijk getest.
Veertien modules
In de digitale leeromgeving krijgen de gebruikers eerst een basiscursus watertechnologie. Die bestaat uit veertien modules van elk vijf tot tien minuten, waarin de basisbegrippen en werkwijze van watertechnologie worden uitgelegd. “Denk daarbij aan de werking van een membraan of UV-desinfectie,” vertelt Ronald Wielinga van DLIW (zie foto).
Na de basistheorie (afgerond met toets en certificaat) volgt de praktijk. Daarin worden de operators in het veld ondersteund met online video’s (essentials) waarin te zien is hoe specifieke onderhoudshandelingen moeten worden uitgevoerd. Wielinga: “Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een CIP-reiniging (Cleaning in Place) van een membraaninstallatie. Een complexe handeling die slechts enkele malen per jaar uitgevoerd wordt.”
Prematuur
Volgens Wielinga zijn de eerste uitkomsten van de pilot in Ghana positief. Hij houdt wel een slag om de arm. “De resultaten zijn nog prematuur. We meten het komende jaar nog door.” De installaties werken beter tegen lagere kosten, claimt Wielinga. Omdat de operators direct online toegang hebben tot kennis, worden storingen sneller verholpen. “Voor de leverancier heeft dit tot gevolg dat er minder reiskosten gemaakt hoeft te worden.”
De pilotgroep bestaat uit tien mensen, zegt Wielinga. “Maar we rollen het uit naar alle installaties. Het gaat voor WHI straks om een ongeveer 125 tot 150 personen.”
Follow-up in Nederland
Het project in Ghana heeft inmiddels geleid tot een follow-up in Nederland, vertelt Wielinga. De partner is Dyka, producent van kunststof leidingsystemen en onder meer riool- en waternetwerken. “Samen met Dyka ontwikkelen we momenteel opleidingen voor installateurs die gebruik maken van hun producten. In Nederland zijn dat er ongeveer 5.000. Ook dit wordt geleidelijk ingevoerd natuurlijk.”