secundair logo knw 1

Afbeelding: Hunze en Aa's

De zeedijk bij de Dollard heeft sinds enkele werken een nieuwe, 40 meter lange proefdijk. Deze proefdijk is gebouwd met klei uit de kleirijperijen waarin slib uit de omgeving van de Dollard is gehaald. Dit materiaal, klei gerijpt uit zout baggerslib, is nog niet eerder toegepast bij dijkversterking.

Het materiaal dat gebruikt is voor de proefdijk is lokaal beschikbaar en voldoet niet aan de formele eisen die worden gesteld aan klei. “De klei heeft een te hoog gehalte zout en organisch stof,” zegt Gerard van Meurs, die vanuit Deltares betrokken is bij het project. “Met deze proef willen we nu aantonen dat de functionele eisen echter van dien aard zijn dat we een waterveilige dijk kunnen maken.”

Eeuwenoude dijken
Van Meurs heeft er vertrouwen in dat het mogelijk is om met deze klei een waterveilige dijk te bouwen. Hij wijst erop dat er in de buurt van de huidige proefdijk eeuwenoude dijken staan, die van vergelijkbaar materiaal uit de omgeving zijn gemaakt. “Dat is het mooie aan dit project. Door het gebruik van oude kennis, kunnen we op een moderne, duurzame manier aan dijkversterking werken.”

Milieuwinst
Zou het proefproject slagen, levert dat volgens Van Meurs milieuwinst op. Materiaal voor de dijken hoeft dan niet meer van verder weg te worden aangevoerd. “Bovendien zweeft het slib dan niet meer in het estuarium van de Eems-Dollard. Dat is goed voor het ecosysteem.”

Weersomstandigheden
De proefdijk zal twee jaar blijven staan en in die tijd regelmatig worden getest. Het bronmateriaal is eerder al in het laboratorium aan tests onderworpen, maar de proefdijk maakt het mogelijk om de verwerkbaarheid van het materiaal te toetsen en de invloed van bijvoorbeeld de weersomstandigheden te onderzoeken. “De dijk wordt gecontroleerd en geïnspecteerd. Zo zullen we bijvoorbeeld na afloop een profielkuil graven om zo een goed beeld te krijgen van de gelaagdheid van de klei.”

Onderhoud
Van Meurs verwacht ook dat de proefdijk informatie op zal leveren over de manieren waarop een dijk gemaakt van lokaal beschikbaar klei moet worden aangelegd en onderhouden. “Ik ga er eigenlijk vanuit dat de proef slaagt en de dijk zijn werk goed zal doen. Ik denk wel dat een dijk gemaakt van dit materiaal een iets andere manier van onderhoud zal hebben. We zagen bijvoorbeeld al bij de aanleg dat verdichten nodig was en nauwkeuriger moet gebeuren dan we tegenwoordig gewend zijn. We hebben nu in elk geval twee jaar de tijd om dat allemaal uit te testen.”

Brede Groene Dijk
De bouw van de proefdijk maakt deel uit van het project Brede Groene Dijk, de verbreding van de huidige zeedijk. In dit programma werken onder andere waterschap Hunze en Aa’s, het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), het Waddenfonds en de Provincie Groningen samen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.