De fysieke beurs gaat dit jaar niet door, maar toch kunnen bezoekers en exposanten elkaar 2 juli treffen op de Aqua Nederland Vakbeurs. Op een online platform is het mogelijk stands te bezoeken, te netwerken en kennissessies bij te wonen. De exposanten die in maart hun stand in Gorinchem al (vergeefs) hadden opgebouwd, krijgen nu in de online editie de kans mee te doen. De animo voor Aqua Nederland Digitaal is groot, zegt Easyfairs Nederland. De beursorganisator verwacht 2.000 bezoekers.
De vakbeurs voor de watertechnologie gaat dit jaar door de coronacrisis niet door en is verschoven naar 23, 24 en 25 maart volgend jaar. Om de sector toch in de gelegenheid te stellen elkaar te ontmoeten, zet Easyfairs nu een virtuele versie op poten. En deze benadert in opzet de fysieke beurs. Bezoekers kunnen virtuele stands bezoeken, chatten met exposanten, productvideo’s bekijken, netwerken middels een zogeheten Netwerk Carrousel en ook kennissessies bijwonen.
Alle exposanten hebben een stand in de virtuele beurs en ook het kennisdeel wordt ingevuld zoals in maart bedoeld was: STOWA en RIONED verzorgen een webinar over de PerceelTool, Envaqua houdt een mini-conferentie met een aantal sprekers, Water Alliance verzorgt productpitches, KWR zet kennissessies op en KNW organiseert een paneldiscussie, vertelt Ivo Horn, marketing event manager van Easyfairs.
Hybride evenementen
De internationale beursorganisator Easyfairs grijpt de coronacrisis aan om te experimenteren met online beurzen. “We willen naar hybride evenementen, dat is onze missie. Daar past een virtuele beurs bij, maar deze stond nog niet op de planning. Dat is door de coronacrisis versneld”, legt Horn uit.
De beursorganisator houdt 3 pilots met 3 verschillende platforms, vertelt hij. Eén daarvan wordt in Nederland gehouden en daarbij is de keus gevallen op Aqua Nederland Vakbeurs. Hier wordt de beurs gebouwd op het digitale platform Let’s Get Digital, een Nederlands product. Horn: “De zogeheten interface van dit platform is echt heel goed. Het zorgt voor veel meer beleving dan andere platforms. Je wordt als het ware de beurs ingezogen.”
Investering
De pilots vergen een investering, en dat is een lastige afweging in crisistijd met beperkende maatregelen die het onmogelijk maken om evenementen te houden, de corebusiness van een beursorganisatie als Easyfairs. Ondanks het gemis aan inkomsten en omzet tijdens de lockdown, werd toch besloten om te investeren in de online pilots, vertelt Horn.
De kennis die wordt opgedaan zal helpen om beurzen en evenementen in de toekomst een meer hybride opzet te geven, zoals de bedoeling is. Horn: “Een combi van off- en online, daar willen we naar toe. We denken dat we daar ook nieuwe doelgroepen mee kunnen trekken en het bereik groter maken.” Voor belangstellenden ver weg komt de fysieke beurs dichterbij als ze deze op een of andere manier online kunnen bezoeken, legt Horn uit.
SmartBadge
In maart zou op de Aqua Nederland Vakbeurs en de Rioleringsvakdagen al een stap zijn gezet naar de hybride beurs met de introductie van de SmartBadge. Met de pas zouden exposanten en bezoekers digitaal worden gelinkt met de mogelijkheid om het contact ook na de beurs online voort te zetten.
Nu maakt Easyfairs Nederland met de pilot op 2 juli een stap die veel verder gaat. Alle exposanten die zich voor de fysieke beurs in maart hadden ingeschreven, kunnen zonder meerkosten meedoen, vertelt Horn. En ook al is het kort dag en krijgen bedrijven en bureaus in de watertechsector ook hun trekken thuis van de coronacrisis door omzetverlies, toch wordt er door exposanten enthousiast gereageerd op de virtuele beurs, vertelt Horn.
“Er is ook een zekere nieuwsgierigheid, ja. Ons doel is 2.000 bezoekers. Op basis van de voorinschrijvingen denken we dat ook te halen. Maar het is wel afwachten, het is voor ons ook nieuw.”
De beurs wordt donderdag 2 juli van 13.00 tot 16.30 uur gehouden. Er moet vooraf geregistreerd worden.
MEER INFORMATIE
Website Aqua Nederland Digitaal
H2O-artikel: Vakbeurs Aqua Nederland krijgt virtuele editie