secundair logo knw 1

Afbeelding: Wetterskip Fryslân

Vanaf deze zomer zullen rondvaartboten in de provincie Friesland gebruik maken van 10 inzamelpunten om afvalwater af te voeren.

Plezierboten mogen al geen afvalwater meer lozen in Nederland, op termijn zal dat ook gaan gelden voor rondvaartboten. Vooruitlopend op dit verbod, is in Friesland een begin gemaakt met een netwerk van inzamelpunten.

Otto van der Galiën 180 vk Otto van der Galiën“Het initiatief komt uit de rondvaartsector zelf", vertelt Otto van der Galiën, dagelijks bestuurder van Wetterskip Fryslân. “Van hun eigen klanten kregen ze opmerkingen over het lozen van afvalwater in de Friese meren en rivieren. Wij hebben dat initiatief opgepakt en samen met vijf grote watersportgemeenten uitgewerkt.”

Bij de tien inzamelpunten kunnen de rondvaartboten met eigen pompen het afvalwater in het riool pompen. De nieuwe inzamelpunten zijn ook geschikt voor professionele passagiersboten. “Technisch is het geen ingewikkelde opstelling”, zegt Van der Galiën. “Het is een slimme en snelle oplossing. In de meeste gevallen gaat het om een kraantje op het gemeentelijk riool. We denken nu een dekkend netwerk te hebben, maar indien nodig is er nog ruimte om het wat uit te breiden.”

Volgens Van der Galiën heeft de waterkwaliteit in Friesland te lijden onder het, al dan niet legale, lozen van afvalwater. “Rond de Sneekweek zien we bijvoorbeeld een duidelijke toename van de Ecoli-bacterie in het water. Plezierbootjes mogen al niet lozen en bij de jachthavens zijn er in principe voldoende inzamelplekken. Maar het gebeurt helaas toch. Daarom hoop ik dat dit netwerk ook andere booteigenaren stimuleert om hun afvalwater af te voeren. Dat is beter voor de natuur en de biodiversiteit, maar ook voor de recreatie en het toerisme.” 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.