secundair logo knw 1

De gele capsule onderweg op de Noordzee. Foto Eelco Leemans

Zo’n 30 kilometer ten westen van Texel dobbert sinds anderhalve week een gele capsule met een GPS-satellietzender in de Noordzee. Wageningse onderzoekers willen met deze ‘flessenpost’ duidelijk maken dat plastic afval vanuit ons land helemaal naar de Noordpool toe kan drijven.

1006 Wouter Jan StrietmanWouter Jan Strietman"Daar spoelen jaarlijks enorme hoeveelheden plastic afval aan", zegt onderzoeker Wouter Jan Strietman van Wageningen University & Research (WUR). "Die komen uit West-Europa en Noord-Amerika, onder invloed van wind en zeestromingen."

Voor het Arctic Marine Litter Project doet hij uitgebreid onderzoek naar de herkomst en oorzaken van marien zwerfvuil in het Noordpoolgebied. "Daar wonen meer ijsberen dan mensen, dus dat afval moet ergens anders vandaan komen. Maar niemand weet precies waar. Wil je een oplossing vinden, dan moet je weten wat de oorzaak is."

De ‘Plastic in a Bottle’-capsule is niet in eerste instantie bedoeld om de herkomst van het plastic te traceren, maar om mensen op een laagdrempelige manier bij het probleem te betrekken. Volgens Strietman hebben velen er geen idee van dat hun afval via de Noordzee zomaar aan de zuidkust van Noorwegen kan aanspoelen.

"Als wij ons best doen, hebben onze noorderburen daar profijt van", stelt hij. "En andersom geldt dat natuurlijk ook. Het is bizar hoe we via plastic met elkaar verbonden zijn in het Noord-Atlantisch gebied."

Schotse kust
Samen met het bedrijf Leeways Marine heeft Wageningen University & Research daarom vorige week zondag de ‘Plastic in a Bottle’-capsule gelanceerd op de Noordzee, die dankzij een GPS-zender online te volgen is op een voor iedereen toegankelijke digitale kaart.

Het gaat om een initiatief van de werkgroep Protection of the Arctic Marine Environment (PAME) van de Arctische Raad (Arctic Council), waarin ook de Nederlandse overheid participeert. Bij Zweden en IJsland zijn eveneens capsules gedropt.

Op de kaart is te zien dat het exemplaar uit IJsland inmiddels is aangespoeld aan de Schotse kust. De Nederlandse capsule dobberde in de eerste week richting het zuiden, voor Strietman een verrassing. "Ik had verwacht dat hij in noordoostelijke richting zou wegdrijven. Maar mogelijk gebeurt dat alsnog."

Instructies
Het kan dus zomaar zijn dat de fles "binnen no time" op het Nederlandse strand aangetroffen wordt, beseft hij, maar de verwachting is dat het Denemarken, Duitsland of Zweden wordt of mogelijk, over een jaar of anderhalf, Spitsbergen. De capsule bevat een kaartje met instructies voor de vinder en contactgegevens.

Strietman en zijn collega’s wisten eerder plastic afval op het eiland Jan Mayen en IJsland te herleiden tot het Canadese Nova Scotia en Newfoundland. Ze maken gebruik van de methode Litter-ID, die volgens de onderzoeker veel gedetailleerder is dan de reguliere monitoringstechnieken.

Sinds anderhalf jaar passen ze deze techniek ook in Nederland toe, bijvoorbeeld bij het afval op het onbewoonde waddeneiland Griend (samen met Natuurmonumenten) en in de Kwade Hoek bij het Haringvliet (samen met Rijkswaterstaat en Stichting De Noordzee).

 

MEER INFORMATIE
Online routekaart ‘Plastic in a bottle’
Het Arctic Marine Litter Project van de WUR

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.