Om de aantrekkingskracht van de watersector voor jongeren te vergroten, of althans te achterhalen wat daarvoor nodig is, startte Kennisinstituut STOWA het project JONG waterbeheer. Gebaseerd op Design Thinking gaat Stowa trainee Fleur van Gool terug naar de basis. ‘Het gaat er ons om te analyseren waar de sector en de jongere medewerkers behoefte aan hebben.’
Voor haar traineeship bij STOWA onderzocht Fleur van Gool de kennisbehoefte van waterbeheerders over droogte. Nadat dit onderzoek was afgerond volgde, op vraag van STOWA zelf, een toegespitst onderzoek naar de manier waarop jongere waterbeheerders het liefst informatie tot zich namen. Van Gool: “Uit de interviews die we daar over voerden, bleek al snel dat er nog een vraag boven hing: wat is ervoor nodig om jonge waterprofessionals de weg te laten vinden in hun organisatie?”
Het antwoord op deze vraag is volgens Van Gool belangrijk. “Het grootste probleem is dat de jongeren niet in de sector blijven. Dit terwijl de opgaven, bijvoorbeeld rond klimaat, waterkwaliteit of energie, heel uitdagend zijn.. Dat is eigenlijk raar. Om de oorzaak te ontdekken, gebruikte Van Gool de methode ‘design thinking’. Daarmee wordt geprobeerd om geijkte manieren van denken los te laten en een bestaand probleem op een nieuwe manier te benaderen. “Het is belangrijk om niet meteen in oplossingen te gaan denken, omdat je zo de basis van het probleem niet in kaart brengt. En als je de basis niet kent, blijf je altijd bezig met een soort symptoombestrijding.”
In ruim dertig diepte-interviews met zowel jongere (tot 35 jaar) als oudere waterprofessionals uit de gehele breedte van de watersector, van ingenieursbureaus tot waterschappen en van drinkwaterbedrijven tot provincies, bracht Van Gool samen met collega’s in kaart wat jonge professionals nodig hebben om hun draai te vinden in hun organisatie. “De rode draad in alle gesprekken was de behoefte aan verbinding. Die gold voor zowel jongere als meer ervaren waterprofessionals. De verbinding komt alleen actief op gang in gesprek met elkaar.”
Tools
Om die gesprekken te stimuleren en te faciliteren ontwikkelde JONG waterbeheer verschillende tools. “We hebben een animatie gemaakt, we werken aan profielschetsen van zowel jongere als meer ervaren professionals en er komt bijvoorbeeld een praatplaat. Verder organiseren we Young Talent Days en denken over een methode als een workshop-dag voor organisaties zelf.”
Deze middelen moeten worden ingezet om het doel te bereiken: een cultuurverandering. “Kijk, in de watersector gaat het al langer over vergrijzing en verjonging. Dit is geen nieuw probleem, maar het moet volgens mij wel benoemd worden om tot verandering te komen. Dat er verschillen zitten tussen generaties zie ik als iets moois. Door hier bewustzijn over te creëren, haal je het beste in de verschillende kwaliteiten naar boven. Het is in het belang van de sector om aantrekkelijk te zijn en te blijven voor jonge professionals. De sector heeft er ook belang bij dat de opgebouwde kennis behouden blijft binnen de organisaties. Daar moet je je cultuur op aanpassen.”
MEER INFORMATIE
Meer informatie over, en de animatie van, JONG waterbeheer op de website van STOWA