secundair logo knw 1

Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

De meeste waterschappen hebben hun zaakjes voldoende op orde bij de invulling van de zorgplicht voor primaire waterkeringen, maar bij vijf waterschappen zijn er nog tekortkomingen. Hetzelfde geldt voor drie regio’s van Rijkswaterstaat. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport op basis van de situatie op 1 januari 2019. Volgens de inspectiedienst kunnen deze partijen nog dit jaar alle noodzakelijke verbeteringen hebben doorgevoerd.

Bij de zorgplicht gaat het om de manier waarop waterschappen en regio’s van Rijkswaterstaat het beheer en onderhoud van de dijken, duinen en stormvloedkeringen uitvoeren. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kijkt naar hoe het zit met de processen en organisatie: voldoen die op alle punten aan de minimale eisen voor de zorgplicht? Dat wordt geborgd genoemd. De ILT heeft hierover twee rapportages gemaakt, die minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gisteren aan de Tweede Kamer aanbood.

Tekortkomingen bij vijf waterschappen
De ILT stelt op basis van inspecties in 2017 en 2018 vast dat de waterschappen ver gevorderd zijn met de inrichting van de zorgplicht. Het aantal aandachtspunten (oranje) en tekortkomingen (rood) is relatief laag, wordt opgemerkt. Bij veertien waterschappen die primaire waterkeringen beheren, zijn er geen tekortkomingen geconstateerd. Wel hier en daar een aantal aandachtspunten, als het gaat om ambities, besturing en (werk)processen.

Vijf waterschappen blijven nog op enkele punten in gebreke. Het gaat om Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, Hoogheemraadschap van Delfland, Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Scheldestromen en Wetterskip Fryslân. Bij deze waterschappen zijn er in totaal twintig tekortkomingen aangetroffen. De ILT zette veertien rode stippen bij de uitvoering, namelijk bij het beheren van de dagelijkse gegevens, het onderhoud, de bediening van waterkerende kunstwerken en de calamiteitenzorg. De ILT voert bij de vijf waterschappen in 2019 en 2020 herinspecties uit.

Rijkswaterstaat ver gevorderd
De inspectiedienst schetst ook een vrij positief beeld van de situatie bij Rijkswaterstaat. Deze organisatie is eveneens ver gevorderd met de inrichting en uitvoering van de zorgplicht. Het aantal geconstateerde aandachtspunten en tekortkomingen is tamelijk laag, al zijn de aantallen wel relatief hoger dan bij de waterschappen. De zorgplicht was op de peildatum van 1 januari 2019 niet volledig geborgd in drie van de zeven regio’s: Midden-Nederland, West-Nederland Zuid en West-Nederland Noord.

Hier zijn nog verbeteringen nodig. Zo constateert de ILT dat het in een van de regio’s onzeker is of de sluiting van de waterkering volgens protocol verloopt. Een ander voorbeeld is het ontbreken van een bedieningsinstructie bij een sluis. Deze tekortkomingen zijn niet zo ernstig dat zij leiden tot een risico voor de leefomgeving.

Al verbeteringen doorgevoerd
De waterschappen en Rijkwaterstaat hebben vorig jaar in bestuurlijke reacties aangegeven zich te herkennen in de bevindingen en conclusies van de ILT. Zij hebben inmiddels de nodige verbeteringen doorgevoerd bij zowel tekortkomingen als aandachtspunten. Volgens de ILT kunnen alle beheerders van primaire waterkeringen nog dit jaar de invulling van de zorgplicht hebben geborgd.

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief minister plus rapporten ILT

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.