secundair logo knw 1

Het Deltaplan Biodiversiteitsherstel lanceert een kennis- en innovatieagenda met een overzicht van relevante kennislacunes en innovatieopgaven voor het herstel van de biodiversiteit in Nederland. Op zeven domeinen, waaronder water, zijn de meest urgente opgaven en meest bepalende belemmeringen in kaart gebracht.

Het Deltaplan Biodiversiteitsherstel is een platform waar verschillende bedrijven, agrarische organisaties, banken, natuurorganisaties, wetenschappers, overheden, onder andere waterschappen, en particulieren zijn aangesloten, met als doel in 2030 het Nederlandse biodiversiteitsverlies om te buigen naar biodiversiteitsherstel.

“Deze doelstelling kunnen we alleen bereiken als we heel goed weten waar de kennislacunes zitten en welke innovatieopgaven er zijn. Met deze kennis- en innovatieagenda hebben we dit geanalyseerd”, vertelt Amber Laan. Laan is trekker van de Deltaplanwerkgroep Kennis, inovatie en educatie, die samen met collega’s de agenda opstelde.

“Het is eigenlijk een spiegel voor alle stakeholders”, vervolgt Laan. “In de agenda hebben we in de breedste zin van het woord, en voor alle betrokken sectoren, vast willen leggen wat er speelt en wat de knelpunten zijn.”

Daarbij wordt in de agenda onderscheid gemaakt tussen zeven domeinen: land- en tuinbouw, openbare ruimte, stad, water, natuur, bossen en de financiële sector. “Elk domein heeft hierbij zijn eigen karakteristieken, maar je ziet ook wel overeenkomsten terug. Een grote uitdaging is bijvoorbeeld het vinden van draagvlak binnen de eigen organisatie om biodiversiteitsherstel te bevorderen. Het is een uitdaging om het verbeteren van de biodiversiteit echt een eigen waarde te laten zijn.”

Uitdagingen water
De grootste opgave voor biodiversiteitsherstel in het water is volgens de opstellers van de agenda het terugdringen van de huidige invloed van nutriënten en bestrijdingsmiddelen op de waterkwaliteit. De inrichting van het watersysteem en het waterbeheer zijn volgens deze agenda voornamelijk gericht op de waterkwantiteit. Er wordt gepleit voor een andere inrichting van het watersysteem om te komen tot een netwerk door heel Nederland met schoon water, natuurlijke oevers en dijken met een hogere biodiversiteit.

Om de leerpunten uit de kennis- en innovatieagenda ook daadwerkelijk in de praktijk om te zetten, willen Laan en haar collega’s dat één of meerdere partijen zich gezamenlijk in de verschillende sectoren zich opwerpen als eigenaar van de verschillende knelpunten. In de watersector gaat het dan onder andere over het verminderen van de emissie van nutriënten en gewasbescherming, het combineren van biodiversiteitsdoelstellingen met andere inspanningen en de samenwerking van partijen met verantwoordelijk voor het water en voor het land.

“We gaan daarom eerst in het werkgroep kijken bij welke stakeholders welke uitdaging logischerwijs zou passen”, legt Laan uit. “Daarnaast gaan we kijken of er aansluiting bij bestaande onderzoeksprogramma’s mogelijk is. Er is door heel veel mensen heel hard gewerkt aan deze agenda, maar het is natuurlijk wel een startpunt. We willen hier nu verder mee en ervoor zorgen dat knelpunten worden aangepakt en de innovaties in de praktijk worden uitgerold.”

 

MEER INFORMATIE
Kennis- en innovatieagenda voor biodiversiteit

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.