secundair logo knw 1

Het Marker Waddenproject heeft de prof. dr. ir. J.F. Agemaprijs gewonnen. Volgens de jury markeert de aanleg van de Marker Wadden een bijzonder moment voor de Nederlandse waterbouwkunde. Het project in het Markermeer viel ook in de prijzen bij de uitreiking van de Dutch Design Awards.

De Agemaprijs, die woensdag werd uitgereikt op de Waterbouwdag, wordt eens in de 5 jaar toegekend aan een innovatief waterbouwkundig werk dat is ontworpen of gerealiseerd door een Nederlandse aannemer.

De Marker Wadden was samen met twee andere waterbouwprojecten, de Grensmaas en 3e kolk Prinses Beatrixsluis, genomineerd voor de prijs. Er waren 17 inzendingen. Deze zijn door de jury van de Agemaprijs beoordeeld op het innovatieve karakter van het ontwerp, en de mate van integratie van ontwerp en samenwerking.

Vernieuwend en iconisch
Uiteindelijk kwam de Marker Wadden als beste uit de bus. De nieuwe natuureilanden in het Markermeer maken deel uit van Nationaal Park Nieuw Land en zijn aangelegd met zand, klei, veen en slib uit het Markermeer.

De jury kwalificeert het project als 'vernieuwend en iconisch'. De vijf eilanden richten zich sterk op ecologische ontwikkeling en herstel van biodiversiteit, en levert een positieve bijdrage aan een veel groter gebied: het Markermeer, stelt de jury vast. Een uniek landschap is gerealiseerd en nieuwe kennis is opgedaan in het bouwen met slib, aldus de jury. “De afname van de biodiversiteit is een vraagstuk dat ons allemaal raakt. Dit project laat zien dat deze en toekomstige generaties waterbouwers een belangrijke rol kunnen vervullen in het verbeteren van de biodiversiteit en ecologische ontwikkeling.”

Het project is bovendien tot stand gekomen in een onderscheidende samenwerkings- en financieringsvorm tussen een NGO (Natuurmonumenten), Rijkswaterstaat en bouwer Boskalis, stelt de jury vast. "Zij zetten de waterbouwkundige kennis in Nederland in voor het bereiken van natuurdoelstellingen."

Ongekend hoog niveau
De genomineerde ‘3e kolk van de Prinses Beatrixsluis’ is een technisch complex project, aldus de jury. Ze merkt daarbij op dat bestaande civiele en werktuigbouwkundige technieken tot 'ongekend hoog niveau' zijn doorontwikkeld, wat leidt tot een hoge gerealiseerde betrouwbaarheid van de sluis. “Het project is een representant van de vele sluisaanpassingen- en renovaties in ons land”, aldus de jury.

Het Grensmaas project, het grootste rivierproject in uitvoering in Nederland dat loopt van Maastricht tot Roosteren, heeft volgens de jury ‘uitmuntend gescoord’ op integraal ontwerp en samenwerking. Ook de bijzondere inzet om de oorspronkelijk kritische houding van de omgeving om te zetten in een positieve en constructieve sfeer maakt het tot een onderscheidend project, aldus de jury.

Geperst slib
De winnaars kregen een bijzondere uitvoering van de prijs, een 3D gefreesde buste van Jan Agema. De buste is deze keer van zandsteen gemaakt op een sokkel van circulair geperst slib.

Eerdere winnaars van de prof. dr. ir. J.F. Agema Prijs waren de Tweede Maasvlakte (2015), de met hoge precisie afgezonken tunnel voor de Busan-Geoje oeververbinding in Zuid-Korea (2010), de vernieuwende balgstuwkering Ramspol (2005) en de enorme rivierwerken voor de Jamunabrug in Bangladesh (2000).


DUTCH DESIGN AWARD
Het integrale ontwerp van de Marker Wadden viel ook in de prijzen bij de verkiezing van de Dutch Design Award. Het project met de natuureilanden in het Markermeer won in de categorie ‘Habitat’. 

Ontwerpbureau Vista, architectenbureau Ziegler|Branderhorst en stedenbouwkundigen Palmbout/Frits Palmboom maakten het ontwerp voor de Marker Wadden. ”Marker Wadden laat de designwaarde zien van een holistische benadering; de interactie van de vele betrokken partijen maakt dit een heel sterk project”, aldus de jury van de Dutch Design Award.

Vista landschapsarchitecten tekende voor het ontwerp van de eilanden. Voor de bouw van de nederzetting op het hoofdeiland kozen de opdrachtgevers het plan van Ziegler|Branderhorst en stedenbouwkundigen Palmbout/Frits Palmboom. Hun ontwerp paste het beste in het nieuwe landschap, een ontwerpeis. Daarnaast moest de nederzetting duurzaam worden gebouwd en geheel off grid functioneren.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.