secundair logo knw 1

De speciale bus waarmee de medewerkers van Dunea voor Rijnland op pad gaan. Foto Dunea

De samenwerking tussen drinkwaterbedrijf Dunea en Hoogheemraadschap van Rijnland wordt steeds inniger. Medewerkers van Dunea worden er voortaan ook op uit gestuurd als er storingen zijn in de afvalwatertransportleidingen van Rijnland. 

''Een mooie stap in de goede richting van samenwerken in de waterketen’’, aldus Caroline van de Wiel, algemeen directeur van Rijnland, in een verklaring. ''Die samenwerking tussen waterschappen en waterleidingbedrijven leidt tot verbetering van kwaliteit en vermindering van kosten en kwetsbaarheid.”

Dunea en Rijnland werken al langer samen omdat ze verwachten dat ze daardoor de uitdagingen in de regio West-Nederland, een van de kwetsbaarste delta’s ter wereld, beter het hoofd kunnen bieden. Vorig jaar juni presenteerden ze een gezamenlijke visie, waarin stevig wordt ingezet op samenwerking.

Inmiddels wordt er samengewerkt op het gebied van procesautomatisering, fysieke beveiliging en noodvoorraadbeheer. De nieuwe samenwerkingsovereenkomst, waarin is afgesproken dat de werkzaamheden voor het beheer en onderhoud van de afvalwaterleidingen bij Dunea komt te liggen, is volgens directeur Wim Drossaert van het drinkwaterbedrijf ''een logische vervolgstap’’.

''Met ruim 5000 kilometer aan ondergrondse infrastructuur zijn wij specialisten in dergelijk onderhoud. Deze ruim 250 kilometer aan persleidingen past dan ook prima binnen onze capaciteit.”

 

-advertentie-

 

 

Speciale bus
Sinds afgelopen december leverde Dunea al materiaal en mankracht om de leidingen van Rijnland te repareren tijdens storingen. Vanaf nu gaan de medewerkers ook ter plaatse om de storing op te lossen, samen met het calamiteitenteam van Rijnland en een aannemer.

Voor het werk aan de persleidingen is een speciale bus beschikbaar, zodat duidelijk is wanneer Dunea werkt aan leidingen van Rijnland. Omdat het beheergebied van Rijnland groter is dan het leveringsgebied van Dunea, kunnen de werkzaamheden ook plaatsvinden buiten Dunea-gebied.

Wat de volgende stap in de samenwerking wordt, kan de woordvoerder van Dunea nog niet zeggen. ''Maar we zijn wel constant met Rijnland in gesprek: waar kunnen we elkaar een helpende hand bieden?’’

 

MEER INFORMATIE
Rijnland en Dunea: ‘We moeten ons opnieuw uitvinden’
Dunea en Rijnland willen beweging voor vernieuwing starten

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.