secundair logo knw 1

Beeld van de zuiveringsinstallatie in waterfabriek Heemskerk I foto: PWN

Het kabinet gaat in het drinkwaterbeleid sterker inzetten op drie thema’s: waterbeschikbaarheid en zuinig en bewust drinkwatergebruik, verbetering van de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater en waarborgen van een veilige productie en levering. Deze nieuwe accenten zijn te vinden in de Beleidsnota Drinkwater 2021-2026. Vewin pleit ervoor dat de uitwerking van de nota een onderdeel is van een bredere watertransitie.

In de nieuwe beleidsnota zijn de ambitie en hoofdkeuzes van het kabinet voor de drinkwatervoorziening opgenomen. Deze zullen worden uitgewerkt in de implementatie- en uitvoeringsagenda, die het Rijk samen met medeoverheden, drinkwaterbedrijven en andere belanghebbende partijen opstelt. De hoofddoelstelling van het beleid wordt omschreven als: voldoende drinkwater van goede kwaliteit, voor iedereen in Europees en Caribisch Nederland, nu en in de toekomst.

Dit wordt vaak als vanzelfsprekend gezien maar is sterk afhankelijk van de robuustheid van het Nederlandse watersysteem, merkt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op in de aanbiedingsbrief die ze vrijdag naar de Tweede Kamer stuurde. Zij signaleert een aantal uitdagingen zoals een toenemende vraag naar drinkwater, een afname van de natuurlijke beschikbaarheid van bronnen en een onder toenemende druk staande kwaliteit van grond- en oppervlaktewater. In het Caribisch gebied gaat het vooral om de beschikbaarheid en betaalbaarheid van drinkwater.

Drie nieuwe accenten in het beleid
Voor een deel verandert het beleid niet. “Ik continueer het beleid dat zich richt op de preventie- en bronaanpak, de risicobenadering van bron tot tap en het maken van zorgvuldige afwegingen tussen het drinkwaterbelang en andere belangen in de fysieke leefomgeving”, schrijft de minister.

Doelen Beleidsnota Drinkwater 2021 2026Doelen Beleidsnota Drinkwater

Daarnaast worden in de nota drie nieuwe accenten gezet voor de komende zes jaar. Het Rijk zet meer in op de waterbeschikbaarheid en een zuinig en bewust drinkwatergebruik, de verbetering van de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater en het borgen van een veilige productie en levering.

Meer gebruik van alternatieve bronnen
Bij het eerste punt spelen de aanbevelingen van de Beleidstafel Droogte voor onder andere het zuinig omgaan met en het beter vasthouden van zoet water een belangrijke rol. De nota besteedt veel aandacht aan het meer klimaatbestendig maken van de drinkwatervoorziening. Een van de mogelijkheden is om naast grond- en oppervlaktewater meer gebruik te maken van alternatieve bronnen, zoals regenwater, brak grondwater, effluent en uitslagwater. Het Rijk gaat samen met betrokken partijen de randvoorwaarden uitwerken. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu voert daarvoor dit jaar een verkenning uit.

In het drinkwaterbeleid komt ook sterker de nadruk te liggen op een bewust en zuinig gebruik van drinkwater door burgers en zakelijke gebruikers. Er wordt ingezet op het juiste water voor het juiste gebruik en het circulair maken van waterstromen, meldt Van Nieuwenhuizen. Zij laat een verkenning uitvoeren naar een effectieve instrumentenmix voor waterbesparing voor zowel huishoudens als bedrijven. In het kader hiervan worden de opties met voor- en nadelen voor de beprijzing van leidingwater onderzocht. Tevens wordt de beprijzing voor grootverbruikers onder de loep genomen.

Aanpak aan de bron prioriteit
De beoogde waterkwaliteitsverbetering van drinkwaterbronnen stagneert volgens de minister. De urgentie van preventie en aanpak bij de bron is versterkt. “Het waterkwaliteitsbeleid geeft prioriteit aan het aanpakken van verontreinigingen daar waar ze ontstaan. Belangrijke kaders zijn de Kaderrichtlijn Water, de (herziene) Drinkwaterrichtlijn en de Structuurvisie Ondergrond.”

Een ander element is de borging van een duurzame veiligstelling van de productie, kwaliteit en levering van drinkwater. Er is meer aandacht nodig voor de ruimtelijke bescherming van de huidige en toekomstige drinkwatervoorziening, de reikwijdte van de zorgplicht voor de publieke drinkwatervoorziening en de digitale en financiële bedrijfsvoering van de drinkwatersector. De zorgplicht geldt onder meer voor cyberveiligheid.

Vewin: onderdeel van bredere watertransitie
Vewin was betrokken bij het opstellen van de nieuwe beleidsnota voor de periode tot en met 2026. De vereniging van drinkwaterbedrijven vindt dat de nota de basis voor een ambitieuze drinkwateragenda legt. “De nota benoemt op hoofdlijnen de juiste prioriteiten voor het duurzaam veiligstellen van de openbare drinkwatervoorziening op het vlak van onder andere bescherming en verbetering van kwaliteit en beschikbaarheid van bronnen, zuinig watergebruik, voldoende financieringsruimte en adequate veiligstelling van infrastructuur”, aldus een toelichting op de eigen site.

Het is nu volgens Vewin zaak om de uitwerking in het kader van de implementatie- en uitvoeringsagenda voortvarend op te pakken en te zorgen voor concrete acties en afspraken. Deze uitwerking moet onderdeel zijn van een bredere watertransitie, wordt opgemerkt. Vewin en de Unie van Waterschappen kwamen hiervoor in februari met het gezamenlijke document Water verbindt.

Bouwsteen voor Nationaal Waterakkoord
Vewin vindt dat er met voorrang een besluit moet komen over de bevriezing van de zogeheten WACC (Weighted Average Cost of Capital) in de komende twee jaar. Minister Van Nieuwenhuizen heeft al een voorstel ingediend. Hiermee kan in de ogen van Vewin een nog verdere verslechtering van de investeringspositie van de drinkwaterbedrijven voor de korte termijn worden voorkomen, terwijl er tegelijkertijd kan worden gewerkt aan nieuwe regelgeving.

Verder pleit Vewin voor een zichtbare prioriteit van de bescherming van drinkwaterbronnen in de stroomgebiedsbeheerplannen die dit jaar worden afgerond en verankering van de aanvullende strategische grondwatervoorraden voor de drinkwatervoorziening in omgevingsplannen. De vereniging ziet de implementatie- en uitvoeringsagenda als een goede bouwsteen voor een Nationaal Waterakkoord en doet een oproep aan het nieuwe kabinet om daarop in te zetten.

 

MEER INFORMATIE
Beleidsnota en Kamerbrief minister
Reactie van Vewin
H2O Actueel: pleidooi watertransitie
H2O Actueel: bevriezing WACC
H2O-interview Hans de Groene (2020)
 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.