secundair logo knw 1

De Markermeerdijken. De Commissie m.e.r. bracht drie keer een advies uit.

In veel milieueffectrapporten ontbreekt nog altijd belangrijke informatie. Vorig jaar schoot 67 procent van de rapportages op dat punt tekort. Dat schrijft de Commissie m.e.r. in haar jaarverslag over 2018. De milieueffectrapportages in dijkversteringsprojecten zijn door de bank genomen van betere kwaliteit, aldus Pieter Jongejans van de commissie.

De Commissie m.e.r. adviseert over de inhoud en de kwaliteit van milieueffectrapporten. Ze bracht 144 adviezen uit in 2018. Daaronder waren 18 dijkversterkingsprojecten. Dat waren er aanzienlijk meer dan in 2017, een gevolg van het op stoom komen van het hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Dit jaar verwacht de commissie opnieuw veel adviseringen voor dijkversterkingen.

Te laat
Vorig jaar betrof het vooral projecten langs de grote rivieren, maar ook langs het Markermeer, de Waddenzee en Westerschelde. Meestal wordt het milieueffectrapport opgesteld als het dijkproject al in detail is uitgewerkt, schrijft de commissie. In feite is dat te laat, want dan zijn er al belangrijke keuzes gemaakt, bijvoorbeeld over kansrijke alternatieven of over het voorkeursalternatief.

“Goede milieu-informatie kan bij die keuzes van groot belang zijn”, aldus de commissie. “Een tussentijds advies van de commissie kan helpen om deze keuzes te onderbouwen en hier draagvlak voor te krijgen bij de omgeving.”

Pieter Jongejans 180 vk Pieter JongejansIn een toelichting zegt Jongejans dat het verstandig is om in een vroeg stadium met de mer-procedure te beginnen. Wachten tot het einde van traject kan ook betekenen dat het toetsingsadvies van de Commissie m.e.r. aan het licht brengt dat de rapportage onvoldoende is. “Dan moet je een paar stappen terug in het proces om dat weer te herstellen. Dat kan het proces maanden vertragen.”

Goede kwaliteit
Toch stelt Jongejans ook dat de kwaliteit van de milieueffectrapporten in de dijkversterkingsprojecten tot dusverre in het algemeen van goede kwaliteit zijn. De vaststelling in het jaarverslag dat twee derde van de rapportages belangrijke informatie ontbeert, is niet van toepassing op de dijkversterkingsprojecten, aldus de werkgroepsecretaris.

Jongejans: “De rapporten zijn over het algemeen flink uitgebreid. Je kunt zien dat daarin wordt geïnvesteerd. Het zijn vaak ook omvangrijke projecten, dan is het opstellen van een mer verhoudingsgewijs niet een erg grote kostenpost. Dat ligt anders als je het over bijvoorbeeld een bestemmingsplan hebt.”

Belangrijke tekorten
In 67 procent van de getoetste milieueffectrapporten constateerde de commissie ‘belangrijke tekorten’. Dat percentage is een lichte verbetering vergeleken met de 70 procent in 2017. “In ruim 50 procent van de gevallen liet het bevoegd gezag de rapporten aanvullen en nogmaals door ons toetsen. Daarna was 80 procent van de rapporten compleet.”

Er ontbrak, net als in voorgaande jaren, vooral informatie over stikstofbelasting op Natura2000-gebieden, over schade onder vogels en vleermuizen en over alternatieve, milieuvriendelijke oplossingen, aldus de commissie. “Opvallend dit jaar was ontbrekende informatie over de effecten van geluid op de leefomgeving, zoals bij industrie, windturbines en (spoor)wegen. De vraag of het stiller kan of moet, blijft regelmatig onbeantwoord.”

Met het oog op het opstellen van regionale energiestrategieën, waarin ook toepassingen als waterstof en aquathermie een rol spelen, bepleit de commissie om nu al te starten met milieueffectrapportages. “De beschikbare tijd is beperkt en de ervaring leert dat de informatie uit milieueffectrapportages één-op-één in de discussie over de omgevingsvisies en -plannen kan worden gebruikt”, stelt Jan Jaap de Graeff van de commissie.

 

MEER INFORMATIE
Jaarverslag 2018 Commissie m.e.r.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.