secundair logo knw 1

Het is een aanzienlijke opgave maar de drinkwatervoorziening is voor ten minste tien jaar geborgd, ook voor 900.000 nieuwe woningen. Daarvoor zorgen de leveringsplannen van de drinkwaterbedrijven en het toezicht hierop door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat laat minister Mark Harbers weten in een brief aan de Tweede Kamer. Vewin vindt het positief dat het kabinet de urgentie van de problematiek onderschrijft, maar tegelijkertijd is het volgens de vereniging van waterbedrijven duidelijk dat er veel moet gebeuren.

De aanleiding voor het schrijven van de minister van Infrastructuur en Waterstaat is dat Vewin in maart waarschuwde dat drinkwater niet vanzelfsprekend is voor 900.000 nieuwe woningen tot en met 2030, het kabinetsdoel vanwege de woningnood. Daarop dienden de Tweede Kamerleden Fahid Minhas en Peter de Groot van de VVD vragen in. Die heeft Harbers nu beantwoord, mede namens minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.

De vereniging van waterbedrijven uitte zijn zorgen nadat De Jonge op 11 maart de Nationale Bouw- en Woningagenda en het Programma Woningbouw aan de Tweede Kamer had gestuurd. Vewin ziet grote uitdagingen bij het garanderen van de tijdige beschikbaarheid van voldoende drinkwater voor alle nieuwe woningen. Dat lukt alleen als meer werk wordt gemaakt van het aanwijzen en beschermen van nieuwe bronnen voor drinkwater en als drinkwaterbedrijven de ruimte krijgen om die bronnen ook daadwerkelijk te benutten.

Vinden van nieuwe drinkwaterbronnen belangrijke opgave
In reactie hierop schrijft Mark Harbers dat het beschermen van bestaande drinkwaterbronnen en waar nodig het vinden en beschermen van nieuwe drinkwaterbronnen een belangrijke opgave is. Dat vraagt terecht om aandacht en die is er ook, aldus de minister. Hij wijst erop dat waterbedrijven op grond van de Drinkwaterwet de plicht hebben om aan huishoudens drinkwater te leveren. “De drinkwaterbedrijven stellen leveringsplannen op waarin vraag en aanbod per bedrijf is uitgewerkt. De ILT houdt hier toezicht op. Dit is wettelijk geregeld en daarmee is de levering voor ten minste de komende 10 jaar geborgd.”

Provincies en drinkwaterbedrijven hebben samen onderzoek gedaan naar de drinkwatervraag en het aanbod van bronnen. “Provincies wijzen Aanvullende Strategische Voorraden (ASV’s) aan, zodat er tot 2040 voldoende grondwater beschikbaar is voor het bereiden van drinkwater. Het Rijk wijst daarnaast Nationale Grondwaterreserves (NGR’s) aan.” Het aanwijzen van ASV’s is in een aantal provincies afgerond en in de rest gebeurt dat binnenkort. Ook wordt volgens de minister gekeken naar mogelijkheden voor waterbesparing en naar andere bronnen in de toekomst, zoals het ontzilten van brak water en het uitbreiden van oppervlaktewaterwinningen.

Maatregelen om verdere druk op watersysteem te voorkomen
Het RIVM houdt zich eveneens met het onderwerp bezig. In mei 2021 verscheen een rapport over de kwaliteit van de drinkwaterbronnen en medio dit jaar komt er nog een rapport over de beschikbaarheid van bronnen. “Het beeld uit de onderzoeken is dat klimaatverandering en sociaaleconomische ontwikkelingen de beleidsopgave voor de waterkwaliteit (zowel oppervlaktewater als grondwater) en waterbeschikbaarheid vergroten.”

Harbers erkent de ernst van de zaak. “De opgave om voor de ontwikkeling van de bevolking tot 2040 en de daaraan verbonden extra woningen drinkwater te leveren is aanzienlijk en vergt van alle betrokken partijen inzet. Met de genoemde acties van drinkwaterbedrijven, provincies en Rijk wordt hier hard aan gewerkt en met de betrokken overheden volgen we de voortgang via de Stuurgroep Water.”

De grenzen van het watersysteem worden op diverse locaties bereikt of al overschreden, merkt de minister op. Er worden verschillende maatregelen genomen om te voorkomen dat dit systeem nog verder onder druk komt te staan. “Met een meer verplichtende invulling van de watertoets, het uitwerken van water en bodem als basis voor ruimtelijke inrichting, het zuiniger omgaan met water, het stimuleren van hergebruik én het waterkwaliteitsbeleid wil de rijksoverheid ervoor zorgen dat er een duurzaam evenwicht komt tussen vraag en aanbod van zoet water. Daarnaast komen via de Studiegroep Grondwater de opgaven voor grondwaterkwaliteit en -kwantiteit in beeld en welke (extra) inzet op die opgaven nodig is.”

Reactie Vewin: moet nog veel gebeuren
Vewin laat weten de antwoorden met belangstelling te hebben gelezen. “Wij constateren met instemming dat de bewindslieden de urgentie van de door de drinkwatersector aangekaarte problematiek onderschrijven. Ook geven de ministers aan open te staan voor overleg over mogelijke oplossingen.”

Dat is winst, aldus Vewin. “Tegelijkertijd is duidelijk dat er veel moet gebeuren. Vewin vervolgt graag op korte termijn het gesprek met de ministeries om te komen tot concrete en tijdige oplossingen.”

MEER INFORMATIE
Brief van minister (21 april)
Waarschuwing Vewin (maart)
 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.