secundair logo knw 1

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de adviescommissie geborgde zetels bij waterschapsbesturen geïnstalleerd. De commissie gaat zich buigen over de vraag of geborgde zetels in de waterschappen moeten worden afgeschaft. Voor 1 juni moet er een advies liggen, want Van Nieuwenhuizen wil nog dit jaar met de Kamer in debat over de samenstelling van het waterschapsbestuur.

De instelling van de adviescommissie is vorig jaar door Van Nieuwenhuizen toegezegd in het debat met de Tweede Kamer. Daar werd erop aangedrongen om het advies van de Adviescommissie Water (AcW) om de geborgde zetels te handhaven níet over te nemen.

Dat advies stamt uit 2015. De inmiddels opgeheven AcW vond dat de geborgde zetels, vastgelegd in artikel 12 van de Waterschapswet, nog steeds goed passen bij het functionele karakter van de waterschappen. Wel zou het aantal moeten worden teruggebracht naar twee per categorie (natuur, landbouw, bedrijven), één minder dan het wettelijk minimum.

Motie
In de Tweede Kamer wordt anders gedacht over handhaven van de geborgde zetels. “We kunnen de besluitvorming over klimaatadaptatie niet overlaten aan organen waarin geen sprake is van een evenredige democratische vertegenwoordiging”, zei Rutger Schonis (D66) vorig jaar in het debat met de minister. Corrie van Brenk (50plus) vroeg in een motie om het advies van de AcW niet over te nemen en te kijken naar aanpassing van het stelsel met geborgde zetels.

Van Nieuwenhuizen kondigde daarop aan voor 2021 met een evaluatie te komen. Ze zei: “Dat zal een brede evaluatie zijn van het waterschapsbestel die niet alleen is gefocust op de geborgde zetels, zodat we op tijd klaar zijn voor de waterschapsverkiezingen in 2023 en er eventueel veranderingen doorgevoerd kunnen worden in de Waterschapswet.”

De bewindsvrouw zet nu een eerste stap voor die ‘brede evaluatie’ met de instelling van de adviescommissie. Volgens de brief van de minister aan de Kamer heeft de commissie de opdracht om ‘alle argumenten boven tafel te krijgen om tot een afgewogen en breed gedragen uitkomst te komen over de wijze van totstandkoming en samenstelling van het waterschapsbestuur’.

Boelhouwer
Voorzitter van de commissie wordt Jan Boelhouwer. Hij is nu nog burgemeester van Gilze Rijen, maar stopt met die functie op 1 april. Boelhouwer was in de jaren nul lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en had onder meer waterbeleid in zijn portefeuille.

Paul van Erkelens (D66) maakt ook deel uit van de adviescommissie. Bij zijn afscheid als dijkgraaf van Wetterskip Fryslân eind vorig jaar, sprak hij zich in een interview met het Friesch Dagblad uit voor het afschaffen van de geborgde zetels.

De andere leden zijn: Ina Adema (burgemeester van Lelystad, VVD), Solke Munneke (hoogleraar Staatsrecht) en Richard van Zwol (Staatsraad, CDA).

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.
Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?