secundair logo knw 1

In 2018 was er nog een feestelijk samenzijn bij de start van de klimaatcommissie maar dat zit er nu niet in I foto: IPCC

Nederland houdt op 25 januari van volgend jaar de Climate Adaptation Summit. Deze internationale top wordt vanwege de coronacrisis grotendeels digitaal georganiseerd en vervangt de conferentie die in oktober was gepland. Regeringsleiders en ministers nemen deel via videoverbindingen.

Tijdens de online Climate Adaptation Summit in januari zullen oplossingen centraal staan om kwetsbare gebieden wereldwijd weerbaarder te maken tegen klimaatverandering, zoals extremer weer en een stijgende zeespiegel. De Global Commission on Adaptation publiceerde hierover in september 2019 het rapport Adapt Now en trapte daarmee een actiejaar af. Als wereldwijd tot en met 2030 1,8 biljoen dollar in maatregelen tegen de gevolgen van klimaatverandering wordt geïnvesteerd, kan dit volgens de commissie 7,1 biljoen dollar aan voordelen opleveren.

De bedoeling was om het actiejaar af te sluiten op 22 oktober met de Climate Adaptation Summit in Amsterdam. Omdat dit samenzijn wegens de coronacrisis niet door kan gaan, koos het kabinet op voorstel van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat voor een andere oplossing. Er wordt nu op 25 januari 2021 vanuit Nederland een centraal online programma georganiseerd. Een deel hiervan vindt plaats in het nieuwe drijvende kantoor van het Global Center on Adaptation in Rotterdam. Veel internationale deelnemers zoals regeringsleiders en ministers zullen deelnemen via videoverbindingen vanuit alle continenten.

Verantwoordingsdag
De ministerraad maakte de nieuwe datum en opzet van de klimaattop vanmiddag bekend tijdens Verantwoordingsdag. Sinds 2000 legt het kabinet op de derde woensdag van mei verantwoording af over de financiële bestedingen en de voortgang van de plannen in het jaar daarvoor. Het lijkt ditmaal over een heel andere tijd te gaan, zoals het kabinet ook zelf in het begeleidende nieuwsbericht constateert.

“We bevinden ons momenteel in een crisis, waarbij de overheid historisch hoge bedragen leent om de economie te ondersteunen. Dit volgt op een in historisch opzicht zeldzame gebeurtenis van een geheel andere orde, namelijk van opeenvolgende jaren met een overschot op de begroting. De piek van die reeks overschotten lag in 2019, toen er 14 miljard euro meer binnenkwam dan er werd uitgegeven”, aldus het kabinet.

Klimaatadaptatie in jaarverslag
Een onderdeel van de Verantwoordingsdag is het Rijksjaarverslag, dat bestaat uit alle jaarverslagen van de ministeries. In het jaarverslag 2019 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is klimaatadaptatie een belangrijk thema. Er wordt gemeld dat de gezamenlijke overheden vorig jaar afspraken hebben gemaakt over het uitvoeren van stresstesten, het vastleggen van ambities en het opstellen van uitvoeringsprogramma’s. Inmiddels is ongeveer 90 procent van de stresstesten uitgevoerd en zijn veel partijen gestart met de risicodialogen.

Droogte ontbreekt natuurlijk niet in het jaarverslag. In december is het eindrapport van de beleidstafel Droogte gepubliceerd. De aanbevelingen hieruit worden gebruikt voor het uitvoeringsprogramma Zoetwater voor de periode 2022-2027. Het Deltaprogramma Zoetwater van vorig jaar noemt 150 kansrijke maatregelen voor het hele land om beter om te gaan met toekomstige droogteperiodes.

Integraal waterbeleid op koers
Een ander onderwerp in het jaarverslag is integraal waterbeleid. Hierover wordt ook gerapporteerd in de eveneens vandaag verschenen rapportage De Staat van Ons Water. Het ministerie merkt over integraal waterbeleid het volgende op: “Het uitgevoerde beleid en de bijbehorende resultaten waren het afgelopen jaar conform de verwachtingen en liggen op koers. Het betreft financiering van het werk aan de Kaderrichtlijn Water, Grote Wateren en de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater. Deels wordt dit ook bekostigd vanaf het Deltafonds. Er zijn geen grote afwijkingen of een noodzaak tot bijstelling aan het licht gekomen.”

Volgens het jaarverslag zijn waterschappen en Rijkswaterstaat in 2019 stevig aan de slag gegaan met de beoordeling van de primaire keringen aan de nieuwe waterveiligheidsnormen. Op dit moment is circa 20 procent van de primaire keringen beoordeeld. Ook is vorig jaar begonnen met de voorbereidingen voor het Programma Integraal Riviermanagement, de opvolger van Ruimte voor de Rivier. Hierin werken Rijk en regio’s samen om een robuust en toekomstgericht rivierensysteem te creëren.

De bestuurlijke versnellingstafels hebben een impuls gegeven aan de Delta-aanpak Waterkwaliteit, aldus het jaarverslag. Zo gaf de brede tafel richting aan de landelijke analyse waterkwaliteit, waarover recent het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving is verschenen. Hiermee is een basis gelegd voor de nieuwe ontwerp-stroomgebiedbeheerplannen voor de Kaderrichtlijn Water. De uitvoering van maatregelen uit de huidige stroomgebiedbeheerplannen is in volle gang. Maatregelen als vistrappen en natuurvriendelijke oevers verbeteren het leefgebied van waterplanten en vissen.

Aanpak voor human capital aangepast
In het jaarverslag van het ministerie van Infrastructiir en Waterstaat is een passage gewijd aan de Human Capital Agenda van de topsector Water & Maritiem. Hiermee wordt de instroom bevorderd van voldoende goed opgeleide en gekwalificeerde mensen die in de watersector willen werken. “In 2019 is een moderniseringstraject ingezet, waarbij beter wordt aangesloten bij de Human Capital Agenda’s van andere topsectoren en de door het kabinet vastgestelde missies. Het concept van de waterambassadeurs is aangepast en wordt meer gericht op leren, innoveren en werken en verbreden van het netwerk. Ook zijn in 2019 weer 25 nieuwe ambassadeurs geselecteerd waarvoor werkbezoeken en bijeenkomsten zijn georganiseerd.”

 

MEER INFORMATIE
Ministerraad over online klimaattop
Kamerbrief van minister Van Nieuwenhuizen
H2O-bericht over aftrap actiejaar
Verantwoording kabinet over 2019
Documenten van Verantwoordingsdag
Jaarverslag 2019 ministerie van IenW 
Rapportage De Staat van Ons Water
Deltafonds in 2019
H2O-bericht over Nationale analyse waterkwaliteit

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.