Drinkwaterbedrijf Oasen wil de klimaatschade door CO2-uitstoot gaan doorberekenen in de prijs van bijvoorbeeld materialen. Dat moet een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de organisatie. Ook andere drinkwaterbedrijven denken hierover na.
Vanaf 2023 wil Oasen 100 euro per ton uitgestoten CO2 berekenen. Dat bedrag is tot stand gekomen in de coalitie Blauwe Netten, waarin de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven onder begeleiding van MVO Nederland werken aan het verduurzamen van de sector.
Namens Oasen neemt Piet Vermeulen, adviseur milieu en energie, deel aan de werkgroep CO2-beprijzing van Blauwe Netten. De prijs voor CO2 wordt straks gebruikt bij het nemen van besluiten over bijvoorbeeld de inkoop van materialen, bij een business case of bij het bepalen van een proces, vertelt hij.
"Meestal vergelijk je meerdere varianten voordat je een besluit neemt. Door nu aan de CO2-uitstoot ook een prijskaartje te hangen, kun je beter en eerlijker vergelijken. Klimaatverandering kost de maatschappij ook geld en die kosten neem je nu mee."
Complex proces
Volgens directeur Walter van der Meer is CO2-beprijzing “een mooie stap in de watertransitie”. Daarin wil Oasen vooroplopen. “CO2-beprijzing kan een waardevol instrument zijn voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Zo maken we bedrijfsbreed goede en eerlijke keuzes, die we ook beter kunnen onderbouwen voor de buitenwereld.”
Dit jaar begint Oasen met de implementatie van de CO2-prijs, om die in 2023 organisatiebreed te kunnen invoeren. Het gaat volgens Van der Meer om een complex proces, waarvan in de praktijk zal moeten blijken hoe het werkt. De drinkwaterbedrijven delen hun kennis en ervaringen.
Volgens een woordvoerder van MVO Nederland zijn ook de andere bedrijven hier al mee bezig, maar hij vindt het nog te vroeg om daar al iets over te zeggen. "Iedereen doet het in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier."
Blauwe Netten
Op 22 maart 2018, Wereld Waterdag, lanceerden negen drinkwaterbedrijven het platform Blauwe Netten om samen op te trekken in de energietransitie, circulaire economie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een jaar later sloot ook het tiende drinkwaterbedrijf, WML, zich hierbij aan.
Als concreet initiatief leverde dat eerder een grondstoffenpaspoort op, waarmee leveranciers van drinkwaterleidingen om informatie wordt gevraagd over de herkomst en productie van leidingmateriaal. Er zijn plannen voor een gezamenlijke energiecorporatie en een duurzamere inkoop van chemicaliën.
MEER INFORMATIE
H2O-bericht: Blauwe Netten: alle drinkwaterbedrijven doen mee
H2O-bericht: Drinkwaterbedrijven introduceren een grondstoffenpaspoort
H2O-bericht: Drinkwaterbedrijven bundelen krachten bij duurzaamheid