secundair logo knw 1

In het gebouw van KWR in Nieuwegein wordt het convenant ondertekend | Beeld uit video

Het door de provincie Utrecht, het EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) en KWR Water Research Institute ontwikkelde ‘Convenant waterstof in mobiliteit provincie Utrecht’ is gisteren door 75 partijen in de regio ondertekend. Met het akkoord willen de partners een impuls geven aan de ambitie om van Utrecht de ‘groene waterstofregio van Nederland’ te maken.

De convenantpartners zien in de groene waterstof ‘een krachtige kandidaat voor het verduurzamen van mobiliteit’. Die visie is onder meer gestoeld op het vorig jaar juli gelanceerde Europese waterstofplan ‘A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe’, de kabinetsvisie Waterstof uit maart 2020 en het Nationaal Groeifonds dat is opgericht om de economische gevolgen van de coronapandemie te mitigeren, met waterstof als een van de vijf pijlers.

De provincie Utrecht wil zich met deze achtergrond profileren met een netwerk van waterstofhubs voor mobiliteit en logistiek vanwege haar centrale ligging in het land. Die ambitie is vastgelegd in het provinciale coalitieakkoord 2019-2023 met onder meer de doelstelling om uiterlijk 2028 emissievrij openbaar vervoer te hebben in de provincie.

Het gisteren bij KWR getekende convenant moet een bijdrage leveren aan de voortrekkersrol die de provincie voor ogen heeft. De partijen dragen vanuit ‘hun eigen rol in de periode 2021-2025 (direct of indirect) bij aan de realisatie van de overeengekomen doelstellingen’. De expertise van KWR richt zich op de ontwikkeling van de keten die nodig is om de toepassing van groene waterstof haalbaar te maken, legde Jos Boere van KWR uit tijdens de ondertekeningsbijenkomst.

Naast de initiatiefnemers werd het convenant door zo'n 75 partijen ondertekend, daaronder gemeenten (Utrecht, Amersfoort, Veenendaal), bedrijven en organisaties als Foodvalley.    

Vooralsnog is afgesproken dat tot 2025 5 tot 10 waterstoftankstations worden gerealiseerd in de provincie. Verder moeten in genoemde periode 300 vrachtwagens en andere zware voertuigen, 1500 lichtere voertuigen (zoals personenauto’s en bestelbussen) en 2 tot 5 (touring)bussen op waterstof rijden. Ook 1 tot 2 vaartuigen moeten op waterstof varen.

Partijen leveren hiermee in de provincie Utrecht een bijdrage van 10 procent van de landelijke ambitie uit het Klimaatakkoord, staat in het convenant. Andere effecten waaraan de overeenkomst moet bijdragen in de provincie: 

  • Sterke emissiereductie van CO2, NOx en fijnstof en daarmee gepaard gaande verbetering van de luchtkwaliteit, met name in binnensteden; 
  • Verlichting van de belasting van het elektriciteitsnet, en daarmee meer ruimte voor productie van duurzame elektriciteit;
  • Ontwikkeling van een sterk ecosysteem van spelers die actief zijn in groene waterstof in mobiliteit, waaronder transportbedrijven, aannemers, tankstations, onderwijsinstellingen, onderzoek- en adviesorganisaties, energiebedrijven en diverse overheidsorganisaties;
  • Een economische impuls: de extra investeringen die zijn gemoeid met de doelstellingen van het convenant bedragen naar schatting 65 tot 75 miljoen euro in de provincie Utrecht.

De convenantpartijen voorzien ook een betere toegang tot stimuleringsfondsen nu wordt ingezet op ‘een gecoördineerde transitie naar groene waterstof’.

 

MEER INFORMATIE
Video ondertekening waterstofconvenant

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.