secundair logo knw 1

Verschillende teams die deze zomer aan The Ocean Race Europe deelnemen, zullen met wetenschappelijke apparatuur aan boord metingen verrichten om microplastics in het water en gegevens over de impact van de klimaatverandering op de zeeën vast te leggen. 

Aan de race nemen twee bootklassen deel, IMOCA 60's en VO65's. Twee VO65-teams, AmberSail2 en W Ocean Racing, zullen tijdens de race monsters nemen van microplastics, terwijl één IMOCA 60-boot, die wordt gevaren door het 11th Hour Racing Team, oppervlaktemetingen zal verrichten van kooldioxide (CO2), de temperatuur van de zee en het zoutgehalte - indicatoren van klimaatverandering. 

Waterneutraal
Het 11th Hour Racing Team streeft ook naar een waterneutrale deelname en is daarvoor een partnerschap aangegaan met de Nederlandse organisatie Water Footprint Implementation, het initiatief van wijlen hoogleraar Arjen Hoekstra.

De gegevens die tijdens de Ocean Race Europe worden verzameld, worden ter beschikking gesteld van wetenschappelijke organisaties die deze problemen bestuderen en in kaart brengen. Metingen van CO2 door het 11th Hour Racing Team zullen worden gebruikt door EuroSea, een door de Europese Commissie gefinancierd programma dat de rol van de oceaan in de klimaatverandering onderzoekt en het systeem voor oceaanobservatie optimaliseert. 

Ocean Race
The Ocean Race Europe komt in de plaats van de Ocean Race, de zeilrace rond de wereld, die vanwege de coronapandemie is uitgesteld tot het 3e kwartaal van 2022. De start van de Europese editie is 26 mei in Lorient in Noordwest Frankrijk en eindigt eind juni in Genua, Italië. 

De boten varen een belangrijk deel van de race in de westelijke Middellandse Zee. "De Middellandse Zee is zeer efficiënt in het absorberen van CO2. Maar haar vermogen om dit te doen kan variëren en moet nauwlettend in de gaten worden gehouden, daarom zijn aanvullende gegevens zo nuttig. Samenwerken met de zeilgemeenschap aan deze zoektocht is een geweldige kans om onze interesse en passie voor de zee op één lijn te brengen voor een gemeenschappelijk doel", verklaart Toste Tanhua van EuroSea. 

Ook de Surface Ocean Carbon Dioxide Atlas (SOCAT) zal de CO2-data van de 11th Hour Racing Teamgebruiken. Het project levert gegevens voor de Global Carbon Budget, een jaarlijkse beoordeling van CO2-niveaus, die informatie verschaft voor doelstellingen en voorspellingen voor CO2-reductie. 

Microplastics
De VO65-teams verzamelen gegevens over microplastics. Deze data moeten bijdragen aan de ontwikkeling van een driedimensionale kaart van al het plastic in de oceaan. De monsters zullen worden geanalyseerd door wetenschappers van het GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel en de gegevens zullen worden gemodelleerd door een team van de Universiteit Utrecht, dat zal onderzoeken in hoeverre de microplastics in de voedselketen en de diepzee-ecosystemen terecht kunnen komen. 

Erik van Sebille, oceanograaf aan de Universiteit Utrecht, zegt: "Het unieke van The Ocean Race is dat de schepen bliksemsnel gaan. Deze snelheid is een geweldige kans voor ons, omdat het betekent dat de metingen op verschillende locaties worden gedaan met een minimum aan tijd ertussen, wat betekent dat de oceaanstromingen niet zullen zijn veranderd tijdens de bemonstering. Dit maakt de interpretatie van de waarnemingen veel gemakkelijker. Het meten van microplastics in de oceaan is echt moeilijk werk, en hoe meer organisaties en teams meehelpen, hoe meer gegevens we krijgen." 

Tijdens een proloog van de race zal de boot Ambersail2 ook gegevens verzamelen in de Oostzee in Noord-Europa. De data zullen worden gedeeld met het Instituut voor marine onderzoek van de Universiteit van Klaipeda in Litouwen voor verder onderzoek naar de verontreiniging van de Oostzee.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.