secundair logo knw 1

Acht overheden uit het Groene Hart, waaronder drie waterschappen, werken samen aan een aanpak van bodemdaling. Het Rijk investeert hierin € 10 miljoen vanuit het programma Regiodeals.

De waterschappen van Rijnland, Stichtse Rijnlanden en Schieland en de Krimpenerwaard willen samen met de provincies Zuid-Holland en Utrecht en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Gouda en Woerden de bodemdaling in het Groene Hart aanpakken. Daarvoor zochten ze financiële ondersteuning van het Rijk.

Het project dat de 8 overheden op willen zetten kost circa 57 miljoen euro. Het Rijk zal daarvan dus 10 miljoen euro voor haar rekening nemen. Dit is drie miljoen euro minder dan de 8 overheden oorspronkelijk hadden aangevraagd. "We zullen dus inderdaad een keuze moeten maken in de projecten die we uit gaan voeren, zegt Marjan Holtman van hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden. "Maar we zijn niet teleurgesteld. In tegendeel, we zijn heel blij dat dat zo'n groot deel van de aanvraag is gehonoreerd."

"Het feit dat de rijksoverheid deze aanvraag heeft goedgekeurd, bewijst dat bodemdaling heel hoog op de landelijke agenda staat, " vindt Holtman. "Dat is goed nieuws, want de gevolgen van bodemdaling zijn groot." Bodemdaling leidt tot onder andere tot hogere kosten van het waterbeheer en heeft nadelige effecten op de waterkwaliteit en ecologie. Ook heeft het negatieve gevolgen voor funderingen van woningen en bedrijfspanden, cultuurhistorisch erfgoed, het onderhoud van wegen en rioleringen, het niveau van de CO2-uitstoot en het gebruik van landbouwgronden.

Door samen te werken, willen de overheden nu meer slagkracht ontwikkelen. Dat is nodig, omdat de complexe materie vraagt om een gezamenlijke en langetermijninzet van overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en andere partijen. De regiodeal Bodemdaling Groene Hart is vooral bedoeld om gezamenlijk kennis omtrent bodemdaling verder te ontwikkelen, te innoveren en te experimenteren. Tot de plannen behoren investeringen in innovatieve methoden voor nieuwbouw en het aanleggen van wegen. Ook het opzetten van een kenniscentrum rondom bodemdaling staat op het verlanglijstje van de drie betrokken waterschappen en de andere overheden.

De regiodeal zal komend voorjaar worden ondertekend. "De komende maanden zullen we samen met het Rijk gaan praten over de precieze invulling van de deal. Maar we doen meer dan alleen praten. Een aantal projecten zijn al van start gegaan en andere zullen de komende maanden een begin krijgen."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.