secundair logo knw 1

De functie van de Roggebotsluis wordt overgenomen door de nieuwe Reevesluis I foto: Willem 90 / Wikimedia Commons

De Roggebotsluis die het Drontermeer verbindt met het Vossemeer, wordt weggehaald. Hierdoor kan hoogwater vanuit de IJssel straks gemakkelijker via ‘bypass’ Reevediep worden afgevoerd naar het IJsselmeer.

De combinatie Roggebot van de aannemers Mobilis, Van Gelder en Van den Herik gaat dit project uitvoeren in opdracht van de provincies Flevoland en Overijssel. De gunning was begin september en de overeenkomst is vandaag ondertekend. De sloop van de Roggebotsluis houdt verband met de aanleg van het Reevediep tussen de IJssel en het Drontermeer in het kader van het programma Ruimte voor de Rivier.

Via deze nieuwe waterverbinding kan hoogwater vanuit de IJssel naar het IJsselmeer worden afgevoerd. Het Reevediep is in maart 2019 officieel geopend door koning Willem-Alexander maar voor het functioneren als hoogwatergeul moet eerst de Roggebotsluis verdwijnen. Ten zuiden daarvan zijn al de nieuwe Reevesluis en -dam gebouwd.

De Roggebotsluis is ook een knooppunt in de N307 tussen Dronten en Kampen. Weggebruikers moeten geregeld wachten omdat de brug omhoog staat. Er komt nu een driehonderd meter lange brug met een doorvaarthoogte van zeven meter. Die zal beduidend minder vaak opengaan voor schepen; bijna 100 procent van de beroepsvaart en 90 procent van de recreatievaart kan straks onder de brug door. In de spits krijgen auto’s ook voorrang op schepen.

De combinatie Roggebot is al begonnen met de voorbereiding van de uitvoering. De werkzaamheden gaan begin 2021 van start. Er wordt op gemikt dat de klus in 2022 is afgerond. De nieuwe brug wordt naast de huidige weg boven de sluis gebouwd, zodat tijdens de bouwperiode het verkeer door kan blijven rijden.

 

MEER INFORMATIE
Bericht op site programma IJsseldelta
H2O-bericht over opening Reevediep

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.