secundair logo knw 1

Het sluizencomplex in IJmuiden heeft er een markant gebouw bij: het Sluis Haven Informatie Punt (SHIP). In dit bezoekerscentrum is een expositie te zien over de bouw van de nieuwe zeesluis, de grootste ter wereld.

Het felrode prefab-gebouw bij de Noordersluis valt meteen op. Afgelopen vrijdag werden de deuren geopend voor het publiek. SHIP herbergt een vaste en wisselende tentoonstelling over het Noordzeekanaalgebied en de bouw van de nieuwe zeesluis die eind 2019 klaar moet zijn. Met deze sluis ontwikkelt het gebied tussen Amsterdam en IJmuiden zich tot de vierde zeehaven van Europa.

De provincie Noord-Holland heeft SHIP gerealiseerd in samenwerking met de vijf omringende gemeenten, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Amsterdam, Zeehaven IJmuiden en het staalconcern Tata. Hiermee is een lang gekoesterde wens van deze partijen in vervulling gegaan, vertelt commercieel directeur Steef Hammerstein van voetbalclub Telstar. Onder de projectnaam ShipAhoy is Telstar verantwoordelijk voor de exploitatie van SHIP. Hammerstein: “Dit is bijna een kopie van wat we al in ons eigen stadion doen. Ook daar zijn we de hele week gastheer van allerlei activiteiten.”

De expositie in het Sluis Haven Informatie Punt laat zien hoe het enorme bouwproject van de sluis wordt aangepakt. Verder is er onder meer een Technolab waar jongeren lessen krijgen om hen te interesseren voor een technisch beroep. “Het is echt een informatiecentrum van deze tijd”, zegt Hammerstein. “De tentoonstelling is creatief en speels ingericht en erg leuk voor jong en oud. Zo kan een jongere op de computer een schip door de sluis loodsen en zich verkleden als iemand die bij de bouw betrokken is. We kregen van een aantal bezoekers al een mooi compliment: dit kun je niet vertellen, dit moet je beleven.”

Een bezoek aan de expositie is gratis. Hammerstein raadt echter een rondleiding van vijf euro aan. “Dan krijg je het echte verhaal mee van gidsen uit het vak. Zij waren bijvoorbeeld havenmeester of loods.” Tot slot wil hij nog het uitzicht vanuit het restaurant op de tweede etage en op het dakterras noemen. “Dat is fenomenaal. Je ziet de bouwplaats van de nieuwe sluis, de wijde omgeving en de zee.”

SHIP is elke dag van de week geopend. Meer informatie is hier te vinden.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.