De renovatie van de Afsluitdijk duurt langer dan gepland. De versterkte dijk wordt niet in 2022 maar in 2025 opgeleverd. Ook zal de opknapbeurt duurder uitvallen. Het groot het verwachte tekort zal zijn, is niet bekend, maar het gat in het projectbudget zal worden aangevuld uit het Deltafonds.
Een en ander staat in de brief die minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Reden voor de vertraging is een herziening van het ontwerp van de nieuwe en de bestaande spuisluizen, die moeten worden gerenoveerd.
De aanpassing van het ontwerp is het gevolg van de aanpassing van ‘Hydraulische Randvoorwaarden’, schrijft de minister. Die kwestie werd vorig jaar al aangekaart door de minister in een notitie. Bij het ontwerpen van de sluizen bij Den Oever zijn verkeerde of onvolledige gegevens ingevoerd over waterstanden en golfhoogtes. Toen werd duidelijk dat de realisering van het nieuwe sluizencomplex vertraging zou oplopen, alleen was nog niet duidelijk hoeveel.
Nu blijkt dat niet alleen de ontwerpherziening extra tijd vergt, ook is deze vertraging van invloed op de verdere uitvoering van het spuisluizenproject, waarvan de planning moet worden aangepast. Al met al wordt gerekend met een vertraging van drie jaar. De versterking van het dijklichaam en de bouw van twee gemalen en van twee keersluizen, zullen wel in 2022 of 2023 gereed zijn, schrijft de minister.
De herziening van het ontwerp van het sluizencomplex zal geen invloed hebben op de oorspronkelijke doelstellingen voor waterveiligheid en waterafvoer, aldus de Kamerbrief. “En ook wordt de esthetiek geborgd.”
Door herziening van de ontwerpen zal de renovatie duurder uitvallen. Hoe groot het tekort is, laat Van Nieuwenhuizen in het midden. Er wordt nog gerekend, aldus de brief. Komend voorjaar hoopt de minister meer duidelijkheid te kunnen geven. Vakblad Cobouw meldt op basis van meerdere bronnen dat het project honderden miljoenen euro's duurder uit zal vallen.
Voor de renovatie van de dijk was in eerste instantie een bedrag van 550 miljoen euro beschikbaar. De werkzaamheden worden op basis van een DBFM-contract (ontwerpen, bouwen, financieren en onderhoud van de versterking) uitgevoerd door het consortium Levvel, gevormd door bouwer BAM, baggeraar Van Oord en ontwikkelaar Rebel.