secundair logo knw 1

Sluizencomplex bij Den Oever | Foto Beeldbank RWS

De renovatie van de Afsluitdijk duurt langer dan gepland. De versterkte dijk wordt niet in 2022 maar in 2025 opgeleverd. Ook zal de opknapbeurt duurder uitvallen. Het groot het verwachte tekort zal zijn, is niet bekend, maar het gat in het projectbudget zal worden aangevuld uit het Deltafonds.

Een en ander staat in de brief die minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Reden voor de vertraging is een herziening van het ontwerp van de nieuwe en de bestaande spuisluizen, die moeten worden gerenoveerd.

De aanpassing van het ontwerp is het gevolg van de aanpassing van ‘Hydraulische Randvoorwaarden’, schrijft de minister. Die kwestie werd vorig jaar al aangekaart door de minister in een notitie. Bij het ontwerpen van de sluizen bij Den Oever zijn verkeerde of onvolledige gegevens ingevoerd over waterstanden en golfhoogtes. Toen werd duidelijk dat de realisering van het nieuwe sluizencomplex vertraging zou oplopen, alleen was nog niet duidelijk hoeveel.

Nu blijkt dat niet alleen de ontwerpherziening extra tijd vergt, ook is deze vertraging van invloed op de verdere uitvoering van het spuisluizenproject, waarvan de planning moet worden aangepast. Al met al wordt gerekend met een vertraging van drie jaar. De versterking van het dijklichaam en de bouw van twee gemalen en van twee keersluizen, zullen wel in 2022 of 2023 gereed zijn, schrijft de minister.

De herziening van het ontwerp van het sluizencomplex zal geen invloed hebben op de oorspronkelijke doelstellingen voor waterveiligheid en waterafvoer, aldus de Kamerbrief. “En ook wordt de esthetiek geborgd.”

Door herziening van de ontwerpen zal de renovatie duurder uitvallen. Hoe groot het tekort is, laat Van Nieuwenhuizen in het midden. Er wordt nog gerekend, aldus de brief. Komend voorjaar hoopt de minister meer duidelijkheid te kunnen geven. Vakblad Cobouw meldt op basis van meerdere bronnen dat het project honderden miljoenen euro's duurder uit zal vallen. 

Voor de renovatie van de dijk was in eerste instantie een bedrag van 550 miljoen euro beschikbaar. De werkzaamheden worden op basis van een DBFM-contract (ontwerpen, bouwen, financieren en onderhoud van de versterking) uitgevoerd door het consortium Levvel, gevormd door bouwer BAM, baggeraar Van Oord en ontwikkelaar Rebel. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.