secundair logo knw 1

Foto: Oregan State University via Flickr

Piepkleine plastic deeltjes zijn wijdverspreid in Vlaams oppervlaktewater, maar het risico voor het milieu is laag tot verwaarloosbaar. Dat blijkt uit een grootschalige verkenning naar deze vorm van verontreiniging in Vlaanderen. Slijtage van autobanden is hier een belangrijke bron van microplastics.

Bij het onderzoek zijn gemiddeld 0,36 microplastic deeltjes (kleiner dan vijf millimeter) in een liter oppervlaktewater aangetroffen, met een flinke bandbreedte van 0 tot 4,8. Het gaat vooral om polypropyleen en polystyreen. Deze polymeertypes worden onder meer gebruikt voor plastic flessen en verpakkingsmateriaal. De gevonden concentraties van microplastics zijn volgens de studie vergelijkbaar met gerapporteerde concentraties in een aantal andere Europese landen, waaronder Nederland.

De onderzoekers constateren verder dat er heel wat microplastics zitten in het sediment van de Vlaamse zoetwatermilieus: gemiddeld 2.480 deeltjes per kilo, met uitschieters naar boven tot 9.558 deeltjes. Zij zijn kleiner (25 tot 50 micrometer) dan de deeltjes in het oppervlaktewater. Ook deze resultaten komen overeen met die in andere Europese landen, zoals in Duitsland en Italië.

Weinig risico voor zoetwater ecosystemen
De gevonden waarden liggen onder de relevante drempelwaarden. De onderzoekers baseren zich hierbij op de methodologie voor oppervlaktewater die de Europese Unie hanteert. Microplastics komen weliswaar wijdverspreid voor, maar het risico voor zoetwater ecosystemen wordt daarom omschreven als laag tot verwaarloosbaar. Hetzelfde geldt in het algemeen voor de risico’s voor de bodemorganismen die leven op en in sedimenten. In bepaalde zones kunnen risico’s echter niet worden uitgesloten.

De verkenning is uitgevoerd door Universiteit Gent (UGent) en de Vlaamse Instelling Technologisch Onderzoek (VITO). Dit gebeurde in opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. De VMM heeft het over een baanbrekend onderzoek, want niet eerder is in Vlaanderen het probleem van microplastics op zo’n grote schaal in beeld gebracht.

Veel microplastics verwijderd bij rwzi’s
De onderzoekers verzamelden en analyseerden in totaal 210 stalen uit oppervlaktewater, huishoudelijk afvalwater, water afkomstig van rioolwaterzuiveringsinstallaties en afstroomwater van autosnelwegen. Wat betreft het tweede berekenen zij dat per Vlaming jaarlijks 418 duizend microplastic deeltjes in huishoudelijk afvalwater terechtkomen. De Vlaamse rioolwaterzuiveringsinstallaties verwijderen 97,5 procent van de microplastics uit het afvalwater, voordat dat wordt geloosd. De rwzi’s vormen in dit verband dus een belangrijke en onmisbare schakel in de afvalwaterketen, wordt opgemerkt.

In het onderzoek van UGent en VITO is er speciaal aandacht voor plastic verontreiniging door slijtage van autobanden. De miniscule deeltjes die achterblijven op het wegdek, kunnen via de berm of afspoeling door regenwater terechtkomen in het oppervlaktewater. Op deze manier belandt naar schatting jaarlijks 250 ton rubber deeltjes in Vlaamse wateren. Dat is aanzienlijk meer dan de hoeveelheid bij huishoudelijk afvalwater.

Reactie van minister Demir
Microplastics zijn wereldwijd een grote uitdaging, zegt minister Demir naar aanleiding van het onderzoek. “Dat is in Vlaanderen niet anders en ook niet meer dan in de rest van Europa, zo blijkt.” Zij noemt de lage tot zelfs verwaarloosbare milieurisico’s een goede zaak, evenals het hoge verwijderingsrendement van rwzi’s.

Volgens de Vlaamse minister blijkt uit de impact van bandenslijtage dat de eenzijdige focus van sommigen op de industrie onterecht is. “Microplastics worden door ons allemaal, van huishoudens over transport tot de industrie, veroorzaakt. Dat wil zeggen dat we in de vervolgstappen ook in het beleid op al die verschillende sectoren moeten inzetten. Zonder dit onderzoek hadden we dat niet zo helder geweten.” Demir bespreekt het rapport in de bevoegde commissie van het Vlaams Parlement en gaat daarna vervolgstappen bepalen.

Highlights Vlaams onderzoek microplasticsHighlights van het onderzoek naar plastic vervuiling in Vlaanderen I Bron: onderzoeksrapport


MEER INFORMATIE
Toelichting door VMM
Onderzoeksrapport 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.